"Fregá siman?" - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu "Fregá siman?" - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu

"Fregá siman?"

Door: Robin Nijsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

05 Maart 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon Bini!

Eerst wil ik iedereen nog bedanken voor de leuke reacties en felicitaties van afgelopen week. Het kan namelijk zijn dat ik bij sommige vergeten ben om te reageren maar dat komt vooral doordat het afgelopen week erg druk was. Zo stonden er deze week bij mijn klassen veel toetsen gepland en begint aankomende week de proefwerkweek.

Zo hadden mijn beide klassen dinsdag allebei een overhoring van aardrijkskunde. Vorige week had ik deze toets al zelf gemaakt, zodat ik de leerlingen van te voren ook kon vertellen waar ze precies op moesten letten. Maar om toch het zekere voor het onzekere te nemen heb ik de toetsen vooraf ook aan Radoika laten zien, zodat zij ze kon controleren. Gelukkig vond zij de toetsen ook goed en kon ik ze dinsdag bij beide klassen afnemen.
Vooraf liet ik beide klassen nog vijf minuten de stof doorlezen. Zelf kon ik dan namelijk de schrijfblaadjes uitdelen terwijl de leerlingen nog rustig aan het lezen waren. Bij een klas ging dit goed en zij vonden dit ook fijn. Bij de andere klas liep dit iets anders dan verwacht aangezien leerlingen hardop met elkaar de weekendplannen gingen doornemen in plaats van dat ze gingen leren. Toen ik daarom vroeg of ze klaar waren met doorlezen en dus konden beginnen met de toets begonnen ze nog harder te schreeuwen. Als ik eerlijk ben wist ik op dat moment even niet wat ik moest doen aangezien het zo hard ging dat ik er zelf ook niet overeen kwam. Radoika zat achterin de klas en gaf mij het seintje om af te tellen van 5 naar 0. Toen ik dat deed was de klas in een keer stil en zaten ze op hun plekken. Meteen nadat de leerlingen gingen zitten vroeg een leerlinge voor mij of ze nog mochten leren aangezien zij helemaal nog niet geleerd had. Toen ik ook klassikaal vroeg wie er nog meer niet geleerd hadden staken ongeveer 20 leerlingen hun vinger op. Hier moest ik wel een beetje om lachen aangezien ik dit in Nederland nog nooit had meegemaakt ;'). Helaas zei ik wel dat er niet meer geleerd kon worden aangezien we al genoeg tijd hadden verloren met het stil krijgen van de klas. Toen merkte ik dat de klas weer op wilde komen heb ik voor het eerst tijdens deze stage geschreeuwd en de leerlingen waren toen ook meteen stil. Eerlijk gezegd vind ik het nog steeds grappig om al de geschrokken gezichten te zien maar het was op dat moment even nodig. De leerlingen waren verder in de les wel gewoon weer rustig.
Toen de toets voorbij was besprak ik kort met Radoika wat er gebeurd was. Zij vertelde dat ik tijdens het nakijken niet teveel moest verwachten van de leerlingen, omdat duidelijk was dat vrijwel niemand had geleerd. Ook vertelde ze dat veel docenten in deze week nog gauw een een overhoring inplannen en dat de klassen het dus druk hebben. Zelf vond ik het wel heftig aangezien ik nog niet vaak meegemaakt heb dat een klas vol tegen mij inkwam. Hoewel ik het wel goed heb kunnen oplossen(met hulp), was ik wel onder de indruk. Radoika vertelde ook dat het aftellen een regel is die ze in het begin van het jaar heeft ingevoerd, wanneer namelijk leerlingen niet stil zijn en op hun plek zitten na het aftellen, moeten ze in de middag nakomen. Gelukkig was dit deze keer niet nodig, want dat betekent dat ik ook langer moet blijven ;).

Woensdag had ik weer beide klassen en stond op de planning dat ik een stukje ging behandelen over de geschiedenis van Curaçao in WO2. bij deze tekst had ik ook een paar vragen bij gemaakt, zodat de leerlingen al een soort samenvatting konden maken. Beide klassen waren bij deze les een stuk gemotiveerder. Dit kwam onder andere doordat ik van te voren mijzelf ook een beetje in had gelezen over dit onderwerp, zodat ik soms iets meer kon vertellen bij de tekst. Dit vonden de leerlingen erg leuk en ze stelde ook veel vragen aan mij. Zelf vond ik dat ook leuk om zulke interactie met de leerlingen te hebben. Aan het einde van de les gaf ik nog enkele hints aan de leerlingen voor de overhoring van geschiedenis die ze leerlingen vrijdag kregen. Dit werd wel erg gewaardeerd door de klas en na de tijd kreeg ik van veel leerlingen daarom een boks ;). Dat was natuurlijk wel grappig.

Woensdagmiddag was het daarom ook tijd voor een klein beetje ontspanning. Niels en Sanne hadden namelijk ook een een zware dag gehad met veel toetsen en nakijkwerk. Daarom zijn we lekker naar het strand geweest. Eerlijk gezegd was ik daar ook wel aan toe en later kwamen er ook twee andere huisgenoten bij. Zij kwamen ook met het geniale idee om een wedstrijdje beachvolleybal te gaan doen. Aangezien ik al een paar jaar geleden gestopt ben met voetbal wist ik dat dit bij mij niet veel ging worden. Gelukkig konden mijn huisgenoten er ook weinig van en heb ik meer in de grond geschopt dan dat ik de bal geraakt heb ;'). Hoe dan ook was het wel ontzettend gezellig!

Donderdag heb ik de geschiedenisvragen gemaakt voor de toets die de leerlingen tijdens de toetsweek van volgende week krijgen. De toets van Mens & Maatschappij bestaat namelijk uit aardrijkskunde- en geschiedenisvragen zitten. Dat de leerlingen twee vakken in een toets krijgen klinkt misschien een beetje veel maar uiteindelijk zijn het in totaal maar 30 vragen, namelijk 15 geschiedenis en 15 aardrijkskunde. Daarnaast zijn alle vragen ook nog multiple choice! Dus ik hoop dat het dan beter gaat met de cijfers :').

Vrijdag hadden de klassen de geschiedenis overhoring en ik had de toets na dinsdag al iets aangepast, zodat het beantwoorden wat makkelijker zou zijn. Maar ze moesten nog wel (iets) geleerd hebben om de toets een beetje goed te kunnen maken en ik hoopte dat ze dat na dinsdag ook hadden gedaan. De dag zelf begon al best heftig, toen ik namelijk het schoolplein opliep ontstond er een vechtpartij vlak voor mijn neus. Met veel geschreeuw in het Papiaments van leerlingen en een groepje die eromheen stond probeerde ik de jongens uit elkaar te halen, maar ik kwam er niet doorheen. Gelukkig kwamen de directrice en de conciërge er snel bij en werden de jongens uit elkaar gehaald en meegenomen. Zelf was ik best onder de indruk en best geschrokken toen ik het zag aangezien ik dit in Nederland nog nooit meegemaakt had. Later vertelde de directrice dat het ook hier niet vaak gebeurd maar dat het bij deze jongens niet de eerste keer was dat ze ruzie hadden. Na deze ruzie moest ik me wel haasten om het lokaal klaar te maken voor de toets van de eerste klas. Bij deze klas ging alles goed en heb ik de vragen vooraf even doorgenomen met de leerlingen, zodat ze precies wisten wat er van ze gevraagd werd. Na deze lles was het dan pauze en had ik twee tussenuren voordat ik bij de andere klas de toets af kon nemen. Daarom dacht ik dat dit een goed moment was om alvast te beginnen met het nakijken. Toen ik net lekker bezig was kwam de sportdocente binnen met een flinke buil onder haar oog, ze was namelijk gevallen en verkeerd terecht gekomen. Gelukkig kwam de Nederlands docente er meteen achteraan, zij is namelijk een BHV'er. Zij vertelde dat ze wel even naar de dokter moest om te kijken of ze niks gebroken had en aangezien ik de enige was met een tussenuur en een auto was de keus snel gemaakt. Uiteindelijk dus samen met zijn drieën in de auto gestapt en vertrokken naar de dokter. Gelukkig bleek er niks gebroken te zijn en moest ze vooral rust houden. Daarna hebben we haar maar gauw naar huis gebracht om snel terug te rijden naar stage. Eenmaal op stage voelde ik mij wel een beetje moe van het gehaast in deze hitte en toen moest de klas nog komen die afgelopen dinsdag zo onrustig was...
Bij binnenkomst was de klas gelukkig wel rustig en kon ik meteen de blaadjes uitdelen, terwijl deze leerlingen ook nog even gauw de tekst mochten doorlezen. Toen ik bijna klaar was met uitdelen begon het aan een kant van de klas iets onrustiger te worden en ik had dit te laat opgemerkt, want niet veel later begonnen een jongen en een meisje in het Papiaments tegen elkaar te schreeuwen. Zelf was eerlijk gezegd in eerste instantie een beetje verbaasd maar toen ze bijna met de voorhoofden tegen elkaar aanzaten kon ik erbij komen en ze uit elkaar halen. Radoika kon toen snel het meisje vastpakken en meenemen naar buiten terwijl ik de jongen op zijn stoel kon zetten. De klas was daarna ook onder meteen stil en toen ik aan de klas vroeg wat er precies aan de hand was kreeg ik te horen dat ze de hele dag al ruzie met elkaar hadden en dat dit nu ontploft was. Uiteindelijk heeft dit hele gebeuren mij 15 minuten gekost en toen moest de toets nog komen. Daarom snel de toetsen uitgedeeld en gezegd dat ze hun vinger op moesten steken als ze vragen hadden, ik had namelijk niet meer de tijd om de vragen klassikaal door te nemen. Na de toets hadden we nog een kleine tien minuten over, waarin ik even met de klas en Radoika besprak wat er precies gebeurd was.
Toen eenmaal de bel ging hebben Radoika en ik het lokaal nog opgeruimd om daarna naar de lerarenkamer toe te lopen om beide puffend in een stoel te gaan zitten en even wat te drinken. De Papiaments docente vroeg toen lacherig aan ons: "Fregá siman?" oftewel 'zware week?'. Radoika reageerde toen met: "Fregá dia" wat 'zware dag' betekent. Tenslotte grapte de Papiaments docente nog door te zeggen dat het weer 'een typische vrijdagmiddag' was. Toen ik later ook thuis kwam was ik nog steeds best moe van alle indrukken van de dag en was ik blij dat ik thuis was.

Om de blog natuurlijk ook een beetje positief af te sluiten en niet alleen over stage te schrijven(speciaal voor mijn zus), ben ik vandaag nog cultuur wezen snuiven, ik ben namelijk met Niels en Sanne naar de noordkust geweest. Dit was echt super om te zien. De noordkust is namelijk een stuk ruwer met hoge golven. Dat vond ik wel echt geweldig om te zien, omdat ik eerst alleen maar de rustige zee van de zuidkust had gezien met de uitgestrekte stranden. Hier hebben we een tijd gelopen om daarna nog even naar een rustig strand te gaan in Westpunt. Deze keer stond namelijk Cas Abou op de planning en via collega's had ik te horen gekregen dat dit een mooie plek was om te snorkelen. Daarom dus een goede reden om een kijkje te nemen!
Eenmaal aangekomen viel op dat het lekker rustig was. Daarom na het omkleden maar meteen een de snorkel opgedaan en een duik genomen in de koele zee...en het was echt geweldig! Er waren veel vissen en verschillend koraal. De vissen kwamen zelfs nieuwsgierig naar je toe zwemmen om meteen weer weg te zwemmen wanneer je een hand uitstak. Daarnaast kon je een eind de zee in zwemmen waar plots het koraal en de bodem ophield en stijl naar beneden schoot. Het enige wat je toen nog voor je zag was een open, donkerblauwe en bodemloze zee zo ver je kon kijken. Het leek wel of je op 'the edge of the world' was waarbij achter je van allerlei leven was maar voor je helemaal niets. Het is jammer dat ik geen onderwatercamera heb, want het was echt super indrukwekkend om te zien... maar ook ook wel een beetje beangstigend ;).
Daar hebben wij de rest van de dag lekker gezeten. Om daarna naar huis te gaan om deze blog te gaan typen.

Kortom was het een leerzame week met ups en downs maar waar ik wel veel van heb geleerd! ;D

Komende week staat bij stage op de planning dat de leerlingen de cijfers terug krijgen en dat ik een oefentoetsje met ze ga maken. Aankomende vrijdag begint dan de echt proefwerkweek waarin ik in mijn eentje ben ingedeeld als surveillant...dat vind ik dus wel beetje spannend.
Daarnaast krijg ik volgende week zaterdag mijn eerste bezoeker uit Nederland!

Nou, nu heb ik bijna kramp in mijn vingers van het vele typen, dus ik stop er weer mee. Volgende week schrijf ik weer een nieuwe blog en hopelijk heb ik dan weer genoeg dingen om jullie te vertellen!

Te otro Bia!
Ayo!

  • 06 Maart 2016 - 10:45

    Henk:

    Mooi verslag Robin, zoals ik het lees heb je het weer professioneel opgelost, mooie foto's trouwens.

    Blijf genieten,

    groet Henk!

  • 06 Maart 2016 - 14:18

    Kees-Jan:

    Hallo Robin,
    Bedankt voor je uitvoerig en zeer interessant verhaal! Ik zou heel veel kunnen vragen en zo, maar ik heb maar 1 tip. Probeer erachter te komen waarom de kinderen hun huiswerk niet doen. Als dat altijd zo is, zou je kunnen overwegen om geen 'normaal' huiswerk meer te geven, maar alternatieven te zoeken. Heb je vakdidactiekboeken bij je? Zoek anders even op het internet: er zijn alternatieven.
    Hoe dan ook: ga zo door! ;-)
    Kees-Jan

  • 07 Maart 2016 - 19:06

    Angeline Berends:

    Superleuk om je reisverslagen te lezen Robin. Had van je vader het adres doorgekregen. Zo te horen heb je het daar prima naar je zin. Veel plezier en werk ze. En ik kijk alweer uit naar je volgende verslag!
    Groetjes Angeline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Stage Curaçao

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

"Masha danki pa tur kos!"

29 Mei 2016

"Deláster Lés"

22 Mei 2016

"era fakansi"

15 Mei 2016

"E ta tempran"

09 Mei 2016

"Grip e barika"
Robin

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 10161

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 03 Juni 2016

Stage Curaçao

Landen bezocht: