"E ta tempran" - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu "E ta tempran" - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu

"E ta tempran"

Door: Robin Nijsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

15 Mei 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon bini lezers!!

De eerste lesweek van de laatste periode zit er weer op en dat betekent dat de laatste toetsweek en de zomervakantie langzamerhand dichtbij komen. Hoewel het voor mij wel weer wennen was om na zo een vakantie weer helemaal in het schoolritme te komen. Daardoor was deze week soms wel erg vermoeiend.

Maandagochtend was ik vroeg wakker doordat het erg warm was op de kamer. Na een paar keer omdraaien om toch nog een beetje te slapen ben ik om 8:00 maar opgestaan om rustig te ontbijten. Na het ontbijten ben ik weer aan het werk gegaan met de onderwijskoffer en het maken van de lessen voor deze week. Daarbij was het heerlijk weer buiten en stond er een verkoelend windje. Kortom, lekker weer om buiten aan het werk te gaan. Vandaar ook dat ik de onderwijskoffer nu grotendeels af heb gekregen en de lessen van deze week ook. Na overdag lekker bezig geweest te zijn hoefde ik 's avonds niks meer te doen. Vandaar dat ik met wat huisgenoten de avond lekker buiten heb gezeten en gezellig hebben gepraat en gelachen.

Dinsdag stonden de eerste lessen gepland en als ik eerlijk ben was het wel even wennen om weer om 5:45 op te staan. De vakantie had mij misschien toch iets meer lui gemaakt dan dat ik had gedacht ;). Gelukkig was het met een goede kop koffie weer gauw opgelost en kon ik mijn eerste les geven zonder wallen of door constant te gapen ;). Wat mij die dag opviel was dat de leerlingen ook erg moe waren en ook zeker moesten wennen om weer in een normaal ritme te komen. Hoewel ik de les wel begon met het vragen hoe de vakantie was merkte ik dat sommige leerlingen bijna in slaap vielen. Een jongen hing zelf zo over zijn tafel dat ik me afvroeg of hij al niet in slaap gevallen was. Toen ik bij hem ging staan en zijn naam noemde kwam hij slaperig omhoog en keek mij een beetje duf aan. Meteen vroeg ik hem "tur kos ta bon?"(alles goed?), waarna hij antwoorde: "meneer, e ta tempran", oftewel "meneer het is vroeg". Hier moest ik natuurlijk wel een beetje om lachen en ik besloot om de les ook niet te lang te laten duren en niet teveel huiswerk op te geven, want de leerlingen hadden net als ik ook opstartproblemen :).

Woensdag gingen de lessen al een stuk beter en hadden de leerlingen ook wat meer energie en zin in de lessen. Daarbij hadden de meeste leerlingen ook netjes het huiswerk gemaakt en dat is een echte primeur voor Curaçaose leerlingen ;'). Deze les ging ook een stuk sneller dan de les van dinsdag waardoor ik ook wat meer tijd over had om wat met de leerlingen te kletsen. Op die manier kwam ik er een beetje achter wat de leerlingen allemaal gedaan hadden in de vakantie en dat was wel erg leuk om te horen. Zo waren bijna alle meiden wel naar een concert van een populaire boyband geweest waar ze zelfs tijdens de les nog steeds niet over uitgepraat waren. De jongens hadden meer verschillende dingen gedaan, sommige waren logeren, hebben alleen maar gegamed, zijn op vakantie geweest naar Amerika, hebben op het strand gelegen en er was zelf iemand die mee had gedaan aan een nationaal jeugdkampioenschap baseball in Amerika. Wanneer jullie dit zullen lezen zal ook wel duidelijk zijn dat ik het iets makkelijker vond om een gesprek te voeren met de jongens dan met de dames. Echter was het wel leuk om de verhalen van beide kanten te horen en ik had het idee = dat leerlingen het ook leuk vonden om het te vertellen.

Donderdag heb ik een aantal overhoringen voor aankomende week en ook een samenvattingsopdracht voor geschiedenis. Gelukkig duurde dit niet lang en had ik de middag voor mijzelf. Daarom donderdag op stap geweest in Willemstad. In eerste instantie wilde we naar het strand maar daar kwam het niet van en als ik eerlijk ben heb ik na drie maanden de stranden ook wel gezien ;'). Dit was dus een goede vervanger en het was zeker ook gezellig. In de avond is een deel van de groep ook nog op stap geweest. Helaas kon ik niet mee aangezien ik vrijdag er weer vroeg uit moest.

De lessen van vrijdag waren wel iets moeilijker dan de lessen van de voorgaande dagen. Dit kwam vooral doordat om het uur de stroom uitviel. Aqualectra, de energiemaatschappij van het eiland, had besloten om op die dag de aggregaten die de stroom opwekken overdag een grote onderhoudsbeurt te geven. Daardoor moesten die aggregaten soms uit en kon zo de stroom uitvallen in een wijk. Grappig genoeg wordt 80% van de stroom op Curaçao nog steeds opgewekt met deze dieselaggregaten, terwijl vrijwel altijd en een stevige wind waait op het eiland en de zon hier ook vaak schijnt. Toch kennen ze hier nog niet veel windenergie en zonne-energie. Waarom hier niet in geïnvesteerd wordt weet ik niet precies maar ik heb mij laten vertellen dat Aqualectra voor 100% eigendom is van de regering en dat ze met dieselagregaten de stroomprijs kunstmatig hoog kunnen houden en dus veel geld verdienen. Of dit waar is weet ik niet maar ik vond het wel een opvallend verhaal.
Hoe dan ook om het uur viel de stroom een kwartier uit en dus ook tijdens mijn lessen. Dat was ontzettend irritant als je bedenkt dat ik vrijdag een PowerPoint had gemaakt voor de les, die tijdens de les dus constant uitviel. Daarbovenop zit ik in een dicht lokaal met alleen een paar ventilatoren en een airco, dus zonder stroom steeg de temperatuur ook steeds verder. Kortom dit zorgde voor veel onrust bij de kinderen en dat was wel jammer. Gelukkig heb ik wel de punten kunnen behandelen die ik wilde behandelen, zodat de leerlingen alle informatie hadden voor de overhoring van volgende week.
Na de lessen werd ik door de begeleidster gevraagd of ik nog mee ging voor de eerste Marnix college weekendborrel in de docentenkamer. Dit leek mij natuurlijk wel erg leuk en dat was het ook. Zeker wanneer je bedenkt dat ik sommige docenten niet vaak zie vanwege verschillende roosters of afspraken. Eerlijk gezegd heb ik een heel andere kant leren kennen van een aantal docenten en dan met name over persoonlijke dingen. Zo bleek dat een docent nog niet helemaal bevoegd is voor zijn vak maar wel druk is met afstuderen. Eind mei moet hij zijn scriptie inleveren en hij vroeg of ik hem wilde helpen voor het controleren de spelling, dat vond ik natuurlijk wel een eer. Maar er waren ook verhalen van docenten die vroeger in Nederland gestudeerd hadden en geïnteresseerd waren in hoe de lerarenopleiding er nu uit ziet. Kortom dit was erg gezellig en de tijd vloog ook voorbij. Gelukkig was ik nog wel in de middag thuis want ik denk dat een aantal tot in de avond wel zijn blijven hangen ;').

Zaterdag en zondag waren lekker rustig, veel werk had ik namelijk al doordeweeks afgemaakt. Daarom maar eens een weekendje lekker ontspannen op het strand en in Willemstad zelf.

Het waren dus weer een paar leerzame dagen afgelopen week. Voor de komende week is het iets rustiger aangezien de leerlingen twee toetsen moeten maken. Aan de andere kant is het ook wel een spannende week aangezien ik via de toetsen erachter wil komen of de PowerPoints die ik de afgelopen weken heb gebruikt ook zorgen voor betere cijfers. Hoe dit afloopt zullen jullie volgende week wel horen!

Te otro bia!!

Ayo!!

  • 16 Mei 2016 - 08:39

    Irene:

    Lekker bezig Robin!

  • 16 Mei 2016 - 11:53

    Jantien:

    Ha Robin,

    Wat schrijf je lekker uitgebreid, ik kan me helemaal een beeld vormen van wat je zoal meemaakt. Bizar van de aggregaten zeg... De wereld zit soms gek in elkaar.

    Jantien

  • 17 Mei 2016 - 10:19

    Kees-Jan:

    Hallo Robin,
    Leuk om alles te lezen, vooral met het idee dat scholen in Nederland zo anders zijn! Benieuwd hoe je volgend jaar de eerste dagen op een Nederlandse school gaat beleven... ;-)
    Groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Stage Curaçao

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

"Masha danki pa tur kos!"

29 Mei 2016

"Deláster Lés"

22 Mei 2016

"era fakansi"

15 Mei 2016

"E ta tempran"

09 Mei 2016

"Grip e barika"
Robin

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 10146

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 03 Juni 2016

Stage Curaçao

Landen bezocht: