"era fakansi" - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu "era fakansi" - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu

"era fakansi"

Door: Robin Nijsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

22 Mei 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon bini lesado!

Alweer een week voorbij in het zonnige en warme Curaçao. Op stage stond deze week vooral in het teken van twee toetsen die de leerlingen moesten maken. Daarbij moesten die toetsen ook nog voor het weekend nagekeken worden aangezien de cijfers aankomende maandag ingevoerd moeten worden.

Afgelopen maandag stond weer in het teken van het maken van veel voorbereidingen voor de komende week. Zo heb ik de twee toetsen gemaakt, een les gemaakt en een blog getypt voor de HAN. Niet voor niets had ik in de avond de behoefte om een beetje stoom af te blazen. Gelukkig was ik niet de enige die hier aan toe was, Niels en Lisa(beide huisgenoten) hadden namelijk ook een drukke dag gehad en tijdens de afwas kwam die stress er bij ons allen even uit. Zo werd de muziek lekker hard gezet en begonnen we al swingend en vals zingend aan de afwas. Dit ging zo ver dat we op een gegeven moment ook potten en pannen op ons hoofd hadden gezet en nog net niet de polonaise liepen. Kortom even een echt kinderachtig momentje van ons allemaal. Maar je weet wat ze zeggen...'waar je mee omgaat, raak je mee besmet' ;').

Dinsdag was de enige dag van de week dat ik echt les moest geven, omdat de andere dagen toetsen gepland stonden. Deze les ging over dekolonisatie van vooral de Nederlandse kolonies en dus ook over de Antillen. Opvallend was dat de leerlingen dit wel erg interessant vonden en dat sommigen ook een aardige mening hadden over de toekomst van de Antillen. Vooral toen Curaçao ter sprake kwam brak er een interessante discussie uit tussen voor- en tegenstanders over het onderwerp of Curaçao wel helemaal onafhankelijk moet worden of juist niet. Wanneer je bedenkt dat de leerlingen pas 13-14 jaar zijn, vond ik het wel grappig dat ze er al zoveel vanaf wisten. Ondanks dat een aantal leerlingen het totaal niet met elkaar eens waren verliep de discussie wel rustig en vandaar dat ik het op zijn beloop liet en hoogstens aanwees wie aan het woord was. Als ik het goed heb begrepen zijn de tegenstanders van onafhankelijkheid vooral bang dat het grote Venezuela Curaçao zal innemen of zich met het bestuur gaat bemoeien. Voorstanders vinden juist dat er al teveel met hen bemoeid wordt vanuit Nederland en denken dat Venezuela juist zal helpen om onder de Nederlandse 'onderdrukking' vandaan te komen. Uiteindelijk nam de discussie wel de rest van de lestijd in maar dat vond ik niet erg aangezien ik alles al had verteld wat ik wilde vertellen. Daarbij vond ik het ook wel erg interessant om zo de verschillende meningen te leren kennen over dit onderwerp. Radoika vertelde later dat dit onderwerp ook vaak bij de kinderen thuis overlegd wordt door de ouders aangezien het een van de hoofdpunten is voor de komende verkiezingen van september. Ten slotte vond ik het wel grappig dat sommige leerlingen hun excuses aanboden aan mij wanneer ze slecht over Nederland hadden gepraat. Zelf vond ik dat niet erg aangezien ik het alleen maar knap vond dat ze al zo goed konden discussiëren.

Woensdag was er geen tijd voor discussie maar juist tijd om aan het werk te gaan, er stond namelijk een topografie toets op te planning. Bij binnenkomst van de leerlingen vroegen meteen een paar leerlingen of ze nog even snel mochten leren, ze kregen daarom nog 10 minuutjes. Tijdens die 10 minuten vroeg ik vlug aan een paar leerlingen of ze geleerd hadden...en ja jullie raden het vast al, dat was niet het geval. Later bleek tijdens het nakijken dat deze 10 minuten toch wel een beetje geholpen hadden, want er waren goede cijfers gehaald. Toch heb ik gezegd dat ze voor de geschiedenis overhoring van vrijdag wel echt moesten leren.

Donderdag ben ik alvast begonnen met het maken van een lijstje met spullen die ik wel of niet mee terug wil nemen naar Nederland, het is namelijk nog ruim twee weken voordat ik naar huis ga. In de middag ben ik naar het strand van Jan Thiel geweest maar helaas was het erg bewolkt en daardoor ook best wel fris.

Vrijdag stond de tweede toets van de week gepland en dit was ook het moment dat ik erachter wilde komen of de PowerPoints van de afgelopen weken hadden geholpen. Net zoals woensdag kregen ze een paar minuten om alles door te nemen, zodat ik weer een momentje had om te kijken of ze dit keer wel geleerd hadden. Hoewel ze wel meer geleerd hadden dan woensdag was het alsnog een tegenvaller. Toch waren de cijfers niet heel slecht en vielen er niet heel diepe onvoldoendes. Toen de laatste paar minuten van de les alle leerlingen klaar waren met de toets vroeg ik waarom niemand geleerd had. Het enige antwoord wat ik kreeg was 'era fakansi', oftewel 'bijna vakantie'... :"D.

Nadat ik vrijdag ook de geschiedenis overhoringen had nagekeken, was ik wel even klaar met toetsen afnemen en nakijken, ik had namelijk in totaal bijna 180 toetsen nagekeken afgelopen week. Vandaar dat het zaterdag tijd was voor ontspanning. Met Niels had ik al afgesproken dat zaterdag mannendag zou worden en samen met Joey en Youri(twee andere huisgenoten) gingen wij met zijn vieren naar Westpunt. Daar hebben we in de middag lekker gelegen op Playa Lagun, hier was ik zelf al een keer geweest met mijn vriendin, broer en zus. Toch was het net zo gezellig en hebben we ook boven op de klif wat gegeten bij een restaurant. Dit restaurant had zijn eigen schoonmaakdienst in de vorm van acht grote leguanen die de etensresten die op de grond vielen opaten. Zelf vond ik het supervet om zo een beest van dicht bij de zien, de andere waren minder enthousiast en trokken hun benen op de stoel wanneer een leguaan dichtbij kwam ;'). In de avond zijn we met de hele groep nog naar Zanzibar beachclub geweest waar wij een andere huisgenoot en haar vriendin tegenkwamen. Met deze groep hebben we de hele avond gestaan en het was ook erg leuk. Later hebben we ook nog met zijn allen wat gegeten bij een 'trucki-pan'. Dit zijn een soort omgebouwde bussen waarin een barbecue en frituur is gebouwd en waar je dus allerlei heerlijk gebarbecued vlees kunt krijgen. Eigenlijk is het een soort restaurant op wielen.

Voor vandaag staat nog een dagje ontspanning op de planning, we gaan namelijk naar het waterpark van Kunuku. Hier ben ik met Niels al een keer geweest en dit was toen ook erg leuk. Verder staat voor komende week de laatste les gepland en nog een kleine multiple choice toets voor de leerlingen. Kortom het wordt langzaam tijd om af te sluiten...

Te otro bia!!!

Ayo en de mazzel!!!

  • 22 Mei 2016 - 20:01

    Marleen:

    Haha goed bezig met de afwas Robin! Lekker genieten nog de laatste weekjes!!

  • 23 Mei 2016 - 08:41

    Kees-Jan:

    Hallo Robin,
    Het klinkt echt alsof je het druk hebt! Maar is dat echt zo? :-)
    Heb je al plannen hoe je je stage op school gaat afsluiten? Ga je bijvoorbeeld de lln nog om feedback vragen? Kennen ze dat?
    Groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Stage Curaçao

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

"Masha danki pa tur kos!"

29 Mei 2016

"Deláster Lés"

22 Mei 2016

"era fakansi"

15 Mei 2016

"E ta tempran"

09 Mei 2016

"Grip e barika"
Robin

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 10156

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 03 Juni 2016

Stage Curaçao

Landen bezocht: