Masha pabien ku bo anja! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu Masha pabien ku bo anja! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu

Masha pabien ku bo anja!

Door: Robin Nijsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

28 Februari 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon Bini!!

Alweer een week voorbij in Curaçao en dus weer genoeg om te vertellen!
Doordeweeks heb ik natuurlijk les gegeven en afgelopen weekend was het tijd voor een feestje!

Allereerst zal ik even uitleggen waarom het tijd was voor een feestje. Afgelopen zaterdag ben ik namelijk 21 jaar geworden!! zelf kan ik mij niet herinneren dat ik ooit mijn verjaardag in de stralende zon, met een korte broek aan en in ruim 30 graden heb gevierd. Het feest begon zelf al op vrijdagavond. Zelf had ik vooraf niet echt van de daken geschreeuwd dat ik jarig was, dus ik verwachtte ook geen groot feest. Wel had ik een paar biertjes gehaald voor mijn huisgenoten om op twaalf uur wel even te proosten. Helaas was niets minder waar aangezien Niels en Sanne het gehele huis al ingelicht hadden dat ik de volgende dag jarig was. Om 21:00 kwamen dus twee andere huisgenoten in de woonkamer zitten met een doos bier en werd er gezongen. Zelf vind ik het zingen op je verjaardag echt verschrikkelijk aangezien je niet weet wat je moet doen, je kunt namelijk niet uitgebreid mee gaan zingen en daardoor doe je altijd dingen waarvan je later denk 'waarom doe ik nou weer zo?!' ;'). Toen de biertjes op waren besloten we met de groep naar het cafe om de hoek te gaan. Vooraf vertelde ik al dat ik liever niet had dat ze daar ook gingen roepen dat jarig was...dat was natuurlijk een klein foutje aangezien ik de drempel nog niet over was of de jongens begonnen alweer te zingen en het hele cafe deed mee. Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik met een paar biertjes op het zingen een stuk minder erg vond. Eenmaal aan de hangtafel werd ik door de andere cafébezoekers gefeliciteerd met het zinnetje: "Masha pabien ku bo anja!", wat 'hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag' betekent. Daarna kreeg ik een rondje van de zaak en een gifgroen borreltje dat ik op moest drinken. Hier hebben wij tot half 1 gezeten om door te lopen naar het volgende cafe waar ik besloot om zelf maar te vertellen dat ik jarig was, zodat de jongens niet nog een keer gingen zingen ;'). Ook hier kreeg ik weer een rondje van de zaak en een verjaardagscocktail. Deze cocktail was wel iets anders dan in het ander cafe. Zo werden een aantal glazen op elkaar gestapeld met in het onderste klas een beetje drank. De glazen die er bovenop stonden werden overgoten met een of ander goedje en dat werd aangestoken, zodat de drank in het onderste glas warm werd. Uiteindelijk moest ik onder de melodie van 'happy birthday' de drank met een plastic rietje opdrinken zonder dat mijn haar in de fik zou vliegen. Dit ging gelukkig allemaal goed en ik ben blij dat ik mijn wenkbrauwen nog heb ;'). Tenslotte lagen wij pas rond 5:00 op bed en moest de werkelijke verjaardag nog komen.

De volgende ochtend heb ik eerst op alle berichten gereageerd die ik uit Nederland had gekregen. Daarnaast had ik vrijwel geen last gehad van de afgelopen nacht aangezien ik voordat ik ging slapen een paar glazen water had gedronken. Het enige waar ik een beetje last van had was vermoeidheid. Toen ik opstond hadden Niels en Sanne een stukje taart gehaald en onder het eten vertelde Niels dat we om 12:00 op een bootreis rond het eiland zouden gaan. Helaas werd dit een kwartier voor tijd afgeblazen aangezien de boot het niet deed, de motor had bij het proefritje namelijk vlam gevat...achteraf ook maar goed dat het toen is gebeurd aangezien ik niet zou weten hoe we aan land hadden moeten komen als de motor kapot was gegaan tijdens het varen;'). De man van de boot vertelde toen dat we wel bij hem op het strand konden blijven om daar een drankje te doen. De middag heb ik met Niels, Sanne, Kristy(de nicht van Niels), Toin(de vriend van de nicht van Niels) en wat vrienden van hen doorgebracht. Wij hebben de hele middag toen allerlei kaartspelletjes en oud Hollandse bordspelletjes gespeeld, dit was ook super gezellig. Om 17:00 vertelde Kristy dat ze nog een verassing hadden voor mij, zelf wist ik op dat moment niet zeker of ik nog meer verassing aan kon ;"). Maar uiteindelijk zijn we met de hele groep naar een strandfeest bij Zanzibar gegaan om daar het feestje door te zetten. Daar stond mij nog één vieze verjaardagscocktail te wachten die ik moest opdrinken. Uiteindelijk zijn we tot 21:30 gebleven om daarna naar huis te gaan. Jullie zullen vast wel begrijpen als ik zeg dat ik blij was dat ik om 22:30 op bed kon ploffen na zo een dag en nacht. Daarentegen was het echt een verjaardag om nooit meer te vergeten en was het ook de eerste verjaardag dat ik een heel weekend heb gevierd. Zondag kreeg ik ook nog een paar leuke kaartjes uit Nederland van mijn vriendin, haar ouders en mijn zus, dit was natuurlijk wel de kers op de taart! Kortom het was allemaal echt geweldig!

Naast dit weekend heb ik doordeweeks natuurlijk ook nog gewoon stage gelopen. Hierbij stond deze week vooral in het teken van het afsluiten van de paragrafen. Met een klas loop ik precies op schema maar bij de andere klas loop ik een paragraaf achter. Met deze klas moet ik dus veel stof in korte tijd er doorheen jagen en dat zorgt er wel eens voor dat de klas een beetje onrustig wordt. Dat is wel even wennen aangezien ik in Nederland niet vaak last heb gehad van onrust. De komende tijd ga ik daar dan ook aan werken. De begeleider daarentegen is wel erg positief over de lessen en zegt dat ze tot nu toe tevreden is over de lessen. Daarbij vertelde ze dat je altijd door moet leren en dat het zorgen voor rust mijn leerdoel wordt voor de komende tijd. Zelf vond ik het wel fijn om te horen dat het zo goed gaat en motiveert dat me ook om hard te gaan werken aan de onrust.

Daarnaast wordt over een paar weken ´Curadoet´ georganiseerd. Dit is hetzelfde als ´NLdoet' in Nederland. Hierbij trekken de leerlingen en docenten een dag erop uit om allerlei klusjes te doen. Zo wordt het schoolplein opgeknapt, gaan de leerlingen huizen schilderen en wordt de lerarenkamer opgeknapt. Er staat dan dus veel op de planning. Daarom is er afgelopen week al begonnen met een schema waar de klassen en de docenten zich kunnen inschrijven voor deze klusjes. Zelf lijkt mij dit ook wel leuk aangezien ik dan misschien wel leerlingen van een heel andere kant zie. Daarom heb ik gevraagd of ik mee mag doen. Hierbij had ik wel in het achterhoofd dat ik eigenlijke twee linkerhanden heb, maar het gaat om het gebaar :D. Op het moment dat ik vroeg of ik mee kon doen wisten ze nog niet of dat kon, dus dat hoor ik aankomende week. Mocht het niet kunnen dan denk ik dat ik alsnog wel even ga kijken...kan dat niet laten.

Voor de komende week staan veel overhoringen op de planning en enkele lessen. Dat betekent dus dat het veel nakijken wordt komende dagen...dus ik hoop dat mijn rode pen niet kapot gaat, want ze hebben hier geen nieuwe:).

Voor nu weer genoeg getypt en doe ik jullie de zonnige groetjes van Kòrsou. ;D

Te otro bia! Ayo!


  • 28 Februari 2016 - 20:39

    Kees-Jan:

    Nog gefeliciteerd! Wat een manier om je verjaardag te vieren: dat vergeet je echt nooit meer.
    Leuk dat je je aangemeld hebt voor CuraDoet! Op die manier leer je de mensen inderdaad het beste kennen. Ik hoop voor je dat het gaat lukken.
    Fijn dat het lesgeven ook voorspoedig verloopt. Er is inderdaad altijd wel wat te leren, pas af en toe je leerdoelen gewoon even aan.
    Veel plezier deze week!
    Kees-Jan

  • 28 Februari 2016 - 21:06

    Henk Peeters:

    Ha Robin,

    Het doet mij heel erg goed dat je zoals je verdiend, hebt een GEWELDIG mooie verjaardag heb mogen vieren.
    21 jaar op deze aardkloot niet zomaar iets....

  • 28 Februari 2016 - 21:56

    Jeroen:

    Jo broertje! Klinkt goed. Hou die contacten in de kroeg vooral warm voor over een paar weken! Amasariboe!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Stage Curaçao

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

"Masha danki pa tur kos!"

29 Mei 2016

"Deláster Lés"

22 Mei 2016

"era fakansi"

15 Mei 2016

"E ta tempran"

09 Mei 2016

"Grip e barika"
Robin

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 10172

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 03 Juni 2016

Stage Curaçao

Landen bezocht: