"wat is het hier warm" - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu "wat is het hier warm" - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu

"wat is het hier warm"

Door: Robin Nijsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

28 Januari 2016 | Curaçao, Willemstad

Hier is dan het eerste berichtje vanaf het zonnige Curaçao! Na een reis van bijna 10 uur kwam ik gister rond 14:40 lokale tijd aan in Curaçao. De reis zelf liep voorspoedig en zonder problemen. Het afscheid was echter wel erg moeilijk. Vooral nadat de stewardess vertelde dat ik na het koffer inleveren tijd had om afscheid te nemen kwam toch echt de klap binnen dat ik de komende maanden het zonder de veilige thuishaven moet doen. Na het lange inhouden kwamen de tranen er bij het afscheid ook echt uit ;'(. Zoals ik in de vorige blog al vertelde is het op voor mij echt een flinke stap om enkele maanden in het buitenland te wonen. Eerst was ik er nog redelijk koel onder de gedachte dat ik weg zou gaan. Maar toen puntje bij paaltje kwam bleek het allemaal erg spannend!

Zoals ik net al vertelde verliep de vlucht zonder grote problemen. Hierbij vloog ik met de KLM en dat had als voordeel dat het eten en drinken aan boort bij de prijs inbegrepen zat. Zo kreeg ik twee maaltijden (lunch en avondeten) en meerdere drankjes. Dit was ook het geval bij de alcoholische dranken maar doordat ik weinig geslapen had besloot ik om dat niet te doen. Mijn buurvrouw daarentegen tikte rustig twee volle glazen Baileys achterover zonder daar last van te hebben, terwijl ik braaf aan mijn colaatje zat.

Eenmaal aangekomen werd de echte Curaçaose 'Poko Poko' (rustig aan) mentaliteit meteen duidelijk. We moesten namelijk ruim een uur in de rij staan bij de douane. Gelukkig was de service prima en waren de medewerkers erg netjes en sociaal, zodat de wachttijd snel voorbij was. Bij de douane hadden we nog een klein probleem aangezien ons stagecontract niet geheel geldig leek volgens de Douanebeambte. Gelukkig kwam dit met wat mondelinge uitleg toch allemaal goed. Uiteindelijk kon ik mijn koffer pakken en naar buiten lopen. Hierbij kwam ik voor het eerst in contact met het paradijs van 29 graden dat Curaçao heet. Het eerste wat ik ook dacht toen ik uit het vliegveld kwam was: "wat is het hier warm!". Zelf vind ik het ook een grappige gedachte dat ik vorige week rond deze tijd nog hout stond te hakken voor de kachel en hier de ramen open moet gooien voor een beetje koelte.

Daarna werden wij weggebracht door een nicht van Niels die al langere tijd woont op Curaçao en ook tijdens het rijden enkele do's en don'ts vertelde over het eiland. Hierbij reden wij langs heel mooie straten met aan beide kanten palmbomen om daarna een korte stop te maken bij een supermarkt. Daar hebben we al gauw enkele boodschappen kunnen halen om daarna naar het studentenhuis te vertrekken.

Eenmaal aangekomen bij het studenthuis hebben we de huisbaas ontmoet en hij kwam met een vervelende mededeling, de stroom was namelijk uitgevallen. Gelukkig konden we nog gebruik maken van de laatste zonuren en krijgen wij een rondleiding door het huis. Hierbij werd onder andere verteld dat wij met zijn drieën het huis delen met nog twee bewoners en dat er nog een studio en een appartement op het erf waren die beide ook bezet waren. Kortom we leven in totaal met 7-8 personen in het studentenhuis. Daar moet ik wel bij vertellen dat vrijwel elke bewoner werkt in de horeca en zijn daarom 's middags al weg en 's nachts pas weer terug. Na de rondleiding vertelde de huisbaas dat hij de elektriciteitsmaatschappij even zou bellen om te vragen hoelang de storing nog ging duren. Wat bleek was dat er helemaal geen storing was maar dat er een fout zat in de stroomvoorziening van het huis zelf. Gelukkig werd er meteen een monteur gestuurd om dat te maken.

Tijdens het wachten nodigde de huisbaas ons uit om de lokale eettent om de hoek te bezoeken om samen te proosten op de komende stage. Zo een eettent wordt ook wel een 'snék' genoemd en lijkt een beetje op een afhaal restaurant. Naast eten kun je hier ook koude drankjes halen en daarom hebben we hier enkele 'Polar' biertjes gedronken. Dit was erg gezellig en voor we het wisten was de monteur er al en moesten we snel terug naar het huis. Deze monteur zag meteen wat er aan de hand was en vertelde dat een kleine stroommeter kapot was maar dat hij de spullen niet had om dat meteen te maken. Daarbij vertelde hij wel dat er meteen een andere monteur gestuurd werd om het te maken, zodat wij niet in het donker zouden zitten. Dit zou echter wel een uurtje duren en daarom dus een goede reden om met de hele groep weer gezellig terug te gaan naar de snék. Uiteindelijk kwam de monteur na een uurtje en hadden we weer stroom.

'S nachts niet zo heel goed geslapen aangezien ik toch een beetje last heb van heimwee en ja hierbij moest ik af en toe wel weer een traantje wegpinken. De volgende ochtend besloot ik daarom meteen maar contact zou zoeken met het thuisfront. Zelf vond ik het erg fijn om mijn vriendin en vader even te spreken. Maar helaas heb ik nog steeds een vreemd onderbuikgevoel, maar hopelijk gaat dit snel weer weg. In de middag meteen een rondje gelopen om te kijken waar alles zit en zodoende kwamen wij erachter dat we dichtbij een grote supermarkt wonen, wat het boodschappen doen makkelijker gaat maken.

Verder staat op de planning dat we aankomend weekend meer het eiland gaan verkennen aangezien we dan een auto hebben. Daarnaast hopen we volgende week maandag de stagevergunning aan te vragen, zodat we dinsdag naar de stagescholen kunnen!

Er is dus veel gebeurd afgelopen twee dagen en er staat nog veel te gebeuren. Hopelijk dat ik volgende week rond deze tijd wat meer mijn draai ga vinden, omdat dan de kop eraf is bij de stage!

Voor nou houd ik er weer mee op en doe ik jullie allemaal de zonnige groetjes vanuit Curaçao en laat ik snel weer van mij horen!

  • 28 Januari 2016 - 21:59

    Kees-Jan:

    Hallo Robin,

    Fijn dat je goed aangekomen bent op het eiland! Geniet van de warmte, want hier blijft het voorlopig nog fris en nat: dan liever een beetje warm!
    Je heimwee is normaal en gaat zeker voorbij: praat erover met de anderen, schaam je niet en schrijf voor jezelf op wat door je hoofd gaat. Op de Scholarsite van internationalisering staat mijn PP van bijeenkomst 3 met een interessant filmpje daarin waarin 5 tips besproken worden. Kijk daar even naar.
    Geniet ondertussen van het weer, de mensen, de natuur en verder alles wat op je weg komt! :-)
    Groetjes,
    Kees-Jan

  • 29 Januari 2016 - 13:32

    Elian Nibbeling:

    Heyyy Robin!

    Zo zit jij in het warme, zonnige curacao, zo zit ik in het koude, koele Göteborg. Maar vershil moet er wezen! Kerel denk er aan dat dit de tijd van je leven gaat worden die niemand jou ooit nog gaat afpakken, second, ik weet zeker dat het goed komt. Als er iets is kun je me altijd appen natuurlijk. En je moet even Skype fixen, dan praten we een keer over Skype! Lijkt me leuk!

    Met Vriendelijke Groetuh, op handen en voetuh,

    De Rooie Baron.

  • 30 Januari 2016 - 16:10

    Henk.:

    Hoi Robin,

    Prachtig reisverslag heb je geschreven en wat ben je weer goudeerlijk over hoe je gevoelens zijn nu je echt voor een periode op eigen benen moet staan. Met jou nuchterheid en kennis van zaken ga je het allemaal overwinnen.

    Fijn dat het daar lekker behaaglijk is, hier zeikt het weer ouwe wijven, het is kleddernat en wij hopen allemaal dat morgen de carnavalsoptocht in Westervoort niet verregent. Ik kijk morgen even wat voor weer het word alvorens ik de beslissing neem op mee te lopen, want het smeltingspercentage bij mannen die natregenen en ouder zijn dan 60 is landelijk gezien erg hoog. Zeker als bij terugkeer van een bruingebrande student niet de Dreuge maar een lilliputter jou weer komt verwelkomen. Ik zou dan bij het handen schudden al last van een tennisarm krijgen.

    Nou kanjer, hou je haaks daar, doe goed je best en blijf gezond.

    Hartelijke groet Henk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Stage Curaçao

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

"Masha danki pa tur kos!"

29 Mei 2016

"Deláster Lés"

22 Mei 2016

"era fakansi"

15 Mei 2016

"E ta tempran"

09 Mei 2016

"Grip e barika"
Robin

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 10170

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 03 Juni 2016

Stage Curaçao

Landen bezocht: