Chiki problema - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu Chiki problema - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu

Chiki problema

Door: Robin Nijsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

03 Mei 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon dia lezers!!

Het is weer een tijdje geleden dat ik een blog heb getypt aangezien ik afgelopen week een keertje heb overgeslagen. Dit had natuurlijk een goede reden, vanaf woensdag 20 april had ik namelijk weer bezoekers uit Nederland. Deze keer waren de bezoekers mijn broer, zus en mijn lieve vriendin. Daarnaast zitten we op dit moment midden in de meivakantie en daardoor was ik de afgelopen dagen omgedoopt tot reisgids. Daar ging helaas wel veel tijd in zitten en daardoor ben ik er niet aan toe gekomen om een nieuwe blog te schrijven, hoewel er weer genoeg is gebeurd.

Laat ik eerst beginnen met zondag 17 april, nadat ik namelijk net de blog online had gezet begaf mij laptop het en kreeg ik hem niet meer aan. Gelukkig zet ik al mijn documenten op Dropbox waardoor niets verloren was gegaan. Toch wilde ik deze vakantie ook weer aan de slag gaan voor de onderwijskoffer en natuurlijk wilde ik ook graag ik paar PowerPoints die ik tijdens de lessen zou gebruiken. Kortom ik had een 'klein probleempje'. Toen ik dit dinsdag bij Radoika vertelde begreep zij dat ik een 'Chiki problema' had en vertelde dat ik voor die dag haar laptop mocht gebruiken voor de PowerPoints. Gelukkig was het voor woensdag gebeurd, zodat ik nog gauw naar huis een berichtje kon sturen of zij nog een laptop over hadden die ik de komende weken kon gebruiken. Gelukkig was dat mogelijk en kon mijn zus nog snel een andere laptop meenemen voordat ze naar Schiphol vertrok.

Woensdag was dan een spannende dag voor mij. Naast de gewone lessen stond er namelijk nog iets leuks te gebeuren. Na elkaar bijna drie maanden niet gezien te hebben kwamen mijn broer, zus en vriendin bij mij op bezoek. Dit vond ik natuurlijk erg spannend aangezien het alweer een maand geleden was dat ik bezoekers had gehad. Tegen het begin van de avond waren zij geland en stond ik vol spanning bij de aankomsthal te wachten totdat zij naar buiten kwamen. Na een klein half uurtje wachten kwamen zij eindelijk naar buiten. Eerlijk gezegd vond ik erg leuk om mijn broer en zus weer te zien. Maar wat ik net zo leuk en spannend vond was dat ik mijn lieve vriendin weer zag. Het was soms namelijk best afzien om drie maanden zo ver uit elkaar te zijn. Natuurlijk heb je tegenwoordig Whatsapp en Skype maar alsnog vind ik dat niet hetzelfde als recht tegenover elkaar staan. Natuurlijk heb ik haar ook een dikke kus gegeven :).

Donderdag en vrijdag moest ik wel in de ochtend eerst naar stage. Voor donderdag stonden namelijk de oudergesprekken op de planning en daar wilde ik graag bij zijn aangezien ik zoiets nog nooit meegemaakt had. Daarbij gaan de oudergesprekken hier op Curaçao anders dan in Nederland. Waar je in Nederland van te voren aan kunt geven welke docent je wilt spreken, kun je hier alleen een gesprek met de mentor aanvragen. De mentor verteld dan hoe het gaat met de leerling en geeft eventueel opmerkingen door die docenten van te voren hebben aangegeven. Wanneer een ouder dan vragen of opmerkingen heeft over een docent dan wordt dat verteld aan de mentor, die het dan weer doorgeeft aan de betreffende docent. Op die manier is de mentor dus een soort doorgeefluik. Daarentegen wanneer er serieuze problemen zijn is het natuurlijk wel mogelijk om een afspraak te maken met deze docent. Het is dus niet zo dat het alleen mogelijk is om alleen alles via de mentor te bespreken.
Uiteindelijk heb ik bij deze gesprekken mogen zitten en ook mee mogen werken door vragen te stellen aan ouders over leerlingen, ik geef namelijk ook de mentorklas van Radoika les. Zelf vond ik dit een erg leuke ervaring en heb ik ook veel geleerd over hoe je met ouders om moet gaan tijdens zo een gesprek.

Vrijdagavond had onze huisbaas een barbecue georganiseerd bij hem thuis. Wij zouden dan de drank regelen en hij dan het vlees en de locatie. Dit was erg leuk en het was ook een echte ouderwetse Poolparty. Bij sommige mensen kwam toen ook een beetje het kind in hen naar boven door elkaar in het zwembad te duwen of elkaar achterna zaten met schuimrubberen floatsticks. Eigenlijk hadden Leonie en ik nog afgesproken om in de avond nog met mijn broer en zus naar het café te gaan. Helaas begon de barbecue pas om 21:30 waardoor dat niet meer lukte. Hoe dan ook was het wel erg gezellig met lekker eten, muziek en natuurlijk veel water :).

Zaterdag en zondag stonden in het teken van ontspannen samen met mijn boer, zus en vriendin. Zaterdag zijn we namelijk lekker naar Daaibooi geweest en hebben we heerlijk om het strand gelegen en bijgepraat. Hier was het heerlijk rustig en daardoor konden we ook lekker onder een echte Caribische Palapa liggen. Zondag zijn we naar de grote knip geweest. Dit strand was een stuk drukker dan Daaibooi maar alsnog wel erg leuk. Zondagavond zijn we ook wezen eten bij de Denny's en dat is een echt Amerikaans restaurant waar alleen maar Amerikaanse gerechten kunt komen, zoals hamburgers en Boston Spaghetti and Meatballs.

Op maandag was het tijd voor een ander strand waar ik zelf ook nog niet was je geweest, namelijk Playa Lagun. Dit strand ligt in een diepe baai en heeft rotsen in het water liggen. Op het eerste gezicht vond ik het niet echt meer speciaal lijken dan de andere stranden. Totdat ik een duikbril op had gezet en onder water keek...overal waar ik keek was leven! Of het nou hele scholen kleine vissen waren of een enkele grote vis, in elke hoek was wel iets te vinden. Naast de vele soorten vissen was er ook veel koraal met kleine visjes erin. Kortom een echte aanrader als je van snorkelen houd!! Later in de week zijn we daarom ook nog een keer terug gegaan.

Dinsdag was een extra speciale dag. In de middag zijn we namelijk met dolfijnen wezen zwemmen. Dit vond ik wel een beetje spannend aangezien niet iedereen vrijwillig in een lagun gaat liggen met vier vissen van bijna 175 kilo ; '). Gelukkig viel dit allemaal wel mee en mochten we de dolfijnen allerlei kunstjes laten doen, zoals kusjes geven, zingen en handje geven. Bij elk kunstje stond dan een fotograaf aan de kant die foto's konden maken. In het begin was dat poseren wel even moeilijk aangezien je alleen met vinnen aan je voeten mocht zwemmen en dus niet je armen mocht gebruiken. Reden hiervoor was dat je dan een dolfijn per ongeluk kon slaan. Uiteindelijk duurde deze hele ervaring een dik half uur waarna wij ons konden omkleden en konden gaan kijken. Daar zaten natuurlijk wel erg leuke foto's tussen en daarom heb ik er ook twee gekocht als aandenken.
Dinsdagavond was het, net zoals in Nederland, Koningsnacht in Curaçao en zijn Leonie en ik samen met het huis Punda ingegaan om een feestje te vieren. Dit was erg gezellig en duurde ook tot de vroege uurtjes.

Woensdag was het dan King's Day in Curaçao en werd er net zoals in Nederland een vrijmarkt georganiseerd waar je veel dingen kon kopen. Daar hebben we door de stad heen gestruind een paar souvenirs gekocht en op terrasje gezeten. Zelf vond ik het ontzettend leuk om de stad helemaal oranje te zien. Overal hingen vlaggetjes en foto's van Willem-Alexander en Maxima. Daarnaast droegen veel Antilianen ook Oranje kleding of zonnebrillen. Ook was er in elke straat wel een straatmuzikant of bandje die voor swingende muziek zorgde. Kortom het was een geweldig feest en super leuk om een keer mee te maken hier.

Donderdag was de laatste dag van mijn broer en zus. Daarmee kwam ook een einde aan het gebruik van de huurauto die zij hadden. Vandaar dat Leonie en ik hadden besloten om zelf ook een auto te huren aangezien Sanne en Niels ook bezoekers kregen afgelopen weekend. Om toch een beetje onafhankelijk te zijn en om te zorgen dat we geen ruzie zouden krijgen over onze gehuurde auto hebben wij zelf een auto gehuurd. Gelukkig hoefden mijn broer en zus pas in avond op het vliegveld te zijn, waardoor we overdag nog iets leuks konden doen. Vandaar dat we met onze gehuurde Kia Picanto vertrokken naar Shete Boka. Over dit natuurpark heb ik al eerder verteld, vandaar dat ik jullie niet nogmaals zal vervelen :). In de avond hebben Leonie en ik m'n broer en zus uitgezwaaid. Leonie bleef namelijk nog een paar dagen langer.

Vanaf vrijdag tot zondag zijn samen op pad geweest en hebben wij nog een paar stranden bezocht. Ook hebben we nog een paar souvenirs gekocht. Kortom toen hadden we echt tijd voor onszelf. Zelf vond ik dit erg leuke dagen en was het echt 'quality time', misschien dat het wel de mooiste dagen waren van de afgelopen maanden.

Helaas kwam daar afgelopen maandag een einde aan toen Leonie ook naar huis moest. Eerlijk gezegd had ik het daar wel erg moeilijk mee en heb ik ook een aantal traantjes weggepinkt. De afgelopen dagen samen waren namelijk erg gezellig. Hopelijk krijg ik nu niet nog een keer last van heimwee, want het is nog maar een paar weken. Maar dat zal vast wel niet gebeuren :).

Voor komende week staat nog een paar vrije dagen op de planning. In deze dagen ga ik veel aan het werk voor stage en school, zodat ik de komende weken rustiger aan doen en me langzaam kan richten op de dingen die ik nog wil doen. Maar dat horen jullie volgende week weer.

Te Otro bia!!

Ayo!!!!

  • 03 Mei 2016 - 07:55

    Kees-Jan:

    Hallo Robin,
    Je hebt weer een leuke tijd achter de rug: je gaat dat nog missen als je weer in Nederland bent! ;-)
    Leuk dat je de ouderavond meegemaakt hebt! Waarover gingen de gesprekken? Mocht je een woordje meespreken of was je de hele tijd stil? Heb je het na afloop doorgesproken?
    Groetjes,
    Kees-Jan

  • 03 Mei 2016 - 19:01

    Robin Nijsen:

    De gesprekken gingen over het derde rapport dat de leerlingen de week vóór de gesprekken hadden gekregen. Bij dit rapport kregen de ouders ook een brief waarop stond of het wenselijk was dat de ouders op een gesprek kwamen of juist niet. Zelf heb ik mij in eerste instantie weinig bemoeit met de gesprekken en vooral geobserveerd maar later heb ik ook zelf vragen gesteld aan de ouders. Na de tijd heb ik het deze hele ervaring ook met Radoika besproken en ik duidelijk gemaakt dat ik erg leerzaam vond.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Stage Curaçao

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

"Masha danki pa tur kos!"

29 Mei 2016

"Deláster Lés"

22 Mei 2016

"era fakansi"

15 Mei 2016

"E ta tempran"

09 Mei 2016

"Grip e barika"
Robin

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 10132

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 03 Juni 2016

Stage Curaçao

Landen bezocht: