"Deláster Lés" - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu "Deláster Lés" - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu

"Deláster Lés"

Door: Robin Nijsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

29 Mei 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon bini e bon nochi lesado!

De laatste volle lesweek zit erop waarin ik de laatste lessen heb gegeven en de laatste toetsen heb afgenomen. Het was afgelopen week dus nog even aanpoten voor de leerlingen met het leren en voor mij met het nakijken. Gelukkig is het allemaal gelukt en kunnen we de komende week nog een paar leuke dingen doen als afscheid.

De afgelopen week was het helaas iets minder goed weer met veel bewolking en regen. Dat was natuurlijk wel erg jammer maar aan de andere kant kan ik zo alvast weer een beetje wennen aan het weer in Nederland, want ik heb gehoord dat de zomer nog niet helemaal doorgebroken is bij jullie;).
Een voordeel dat het afgelopen maandag al ze regende was dat ik maandag alles voor stage af heb kunnen maken qua PowerPoints, toetsen en verslagen. Normaal gesproken doe ik dat op een maandag ook maar dan zie ik meestal door mijn raam de zon schijnen en neem ik snel even 'pauze'. Op die manier schiet het dus niet altijd op en ben ik zo een hele dag bezig met dingen die ik makkelijk in een halve dag af kan maken. Afgelopen maandag was ik wel weer een keer binnen een halve dag klaar en kon ik in de middag boodschappen doen en 's avonds lekker bankhangen. Zelf denk ik dat ik deze bankhangavondjes wel weer redelijk ga missen op het moment dat ik weer terug in het hectische Nederland ben...

Dinsdag was mijn laatste echte les voor de klassen die ik lesgaf en gelukkig was het dit keer niet zo moeilijk. Toen ik vooraf ook vertelde dat ik hierna geen extra stof meer zou geven zei een leerling ook dat het een "deláster lés" was, oftewel "de laatste echte les". Met dat in het achterhoofd waren de leerlingen ook wel tevreden en deden ook goed mee. Later kreeg ik van een aantal leerlingen ook te horen dat ze het een leuke tijd vonden en dat ze de PowerPoints ook erg fijn vonden om te leren. Vandaar dat ik ook met Radoika overlegd heb om alle PowerPoints die ik had gemaakt op te sturen naar haar, zodat ze volgend jaar weer kunnen gebruiken.
Dinsdagmiddag hebben we weer een nieuwe bezoeker in huis gekregen en dit keer was het iemand die ik ook ken, namelijk Mathijs en dat is een klasgenoot van Niels en van mij. Mathijs heeft zelf ook in Zuid-Amerika stage gelopen maar niet op de Antillen maar op Suriname. Alleen hij was iets eerder klaar dan en had een tijdje geleden al aan Niels gevraagd of het hem leuk leek als hij een weekje langs kwam om te kijken hoe de cultuur en het onderwijs hier geregeld is. Dat vonden we natuurlijk een leuk idee en afgelopen dinsdag landde hij op het vliegveld. In de avond hebben we met de nieuwe groep hem ook welkom geheten en ook gezellig buiten gezeten.

Woensdag stond gepland dat ik samen met de leerlingen nog een keer geschiedenis zou samenvatten en dit keer ging het over de Koude Oorlog. Voor deze keer had ik weer een eigen samenvatting gemaakt maar ik had de begrippen en jaartallen vervangen door een rij puntjes. De leerlingen moesten deze begrippen en jaartallen dan opzoeken in het boek en invullen in de samenvatting. Bij de eerste klas verliep dit helemaal prima maar bij de tweede klas ging er iets mis. Midden in de les hoorde we namelijk geschreeuw buiten en kwamen leerlingen met hun hand voor hun mond naar buiten gerend. Toen ik ging kijken zag ik alleen maar een witte waas in het lokaal en toen ik beter keek zag ik een paar leerlingen met een brandblusser. Jullie raden het misschien al want deze leerlingen hadden de complete brandblusser leeggespoten in het lokaal toen de docent net bezig was met opstarten. In eerste instantie was ik wel erg geschrokken maar later kon ik er wel om lachen als ik eerlijk ben. Niet dat ik het goedkeur natuurlijk maar gelukkig had niemand er wat aan over gehouden. Daarbij kregen deze leerlingen ook een zware straf aangezien de directrice net om de hoek stond te praten met een andere docenten en het allemaal ook had zien gebeuren.
Woensdagavond kregen we een verassing van Mathijs aangezien hij een echte Surinaamse barbecue had gemaakt. Dit was natuurlijk erg lekker en gezellig.

Donderdag was ik vrij en heb ik alvast mijn eindevaluatie getypt voor het evaluatiegesprek dat woensdag gepland staat. Daarnaast heb ik nog een paar geschiedenisvragen gemaakt voor de toetsweek die gepland staat in de week dat ik weer naar huis ga. Dit was gelukkig niet zo moeilijk en daarom had ik het rond 12:00 ook al klaar. Toen Sanne, Niels en Mathijs ook rond die tijd thuis kwamen vroeg Niels of ik samen met Mathijs mee ging naar Punda. Dat leek me natuurlijk wel leuk alleen toen we wilde vertrekken wilde de auto niet starten en leek de accu leeg te zijn. Zoals de meeste studenten hadden we natuurlijk weer geen startkabels en moesten we met het hele huis de auto aanduwen. Toen hij eenmaal gestart was reed Niels een rondje om zo te kijken of de accu weer op zou laden. Helaas toen hij thuis kwam startte hij weer niet. We moesten dus wachten op de verhuurder/monteur die een uur later kwam met een nieuwe accu. Daarna deed de auto het gelukkig weer en konden we nog snel even naar Punda. Daar hebben we rondgelopen en wat gedronken aan de Handelskade met uitzicht op de Pontjesbrug.

Vrijdag stonden de laatste toetsen gepland over de Koude Oorlog. Zoals afgesproken was de toets multiple choice aangezien ze vrijdag nog meer toetsen hadden. Een ander voordeel was dat de leerlingen zo iets eerder klaar waren met de toets, zodat ik de laatste 10 minuten nog kon gebruiken om te bespreken wat we de laatste week zouden gaan doen. Veel leerlingen gaven aan graag film te kijken. Toen ik later vroeg welke film stemden bijna iedereen wel op de film Bon Bini Holland, dit is een film van Jandino Asporaat die grotendeels op Curaçao is opgenomen. Gelukkig had een docent op het Marnix college deze film al op Bluray en mocht ik hem voor de komende week lenen. Vrijdagmiddag heb ik ook alle toetsen meteen nagekeken, zodat ik het weekend vrij was en leuke dingen kon doen.

Zaterdag heb ik eerst lekker uitgeslapen. Daarna werd ik gebeld door Sanne en zij vertelde dat ze met pech langs de kant van de weg stond. Gelukkig hebben wij het nummer van de Wegenwacht klaarliggen en kon Sanne hen snel bellen. Een paar uur later kwam ze met een andere auto thuis en vertelde ze dat de auto door de verhuurder mee was genomen om te worden gemaakt. Tot die tijd mochten we in een nieuwe Suzuki Swift rijden. Eerlijk gezegd was ik daar wel blij mee, want onze oude auto had ons donderdag ook al laten staan.
In de middag heb ik met de jongens(Niels, Joey, Tommy, Youri en Mathijs) de finale van de Champions League gekeken in het cafeetje om de hoek. Dit was wel erg gezellig en na de tijd zijn we snel wat gaan eten om daarna door te gaan naar Zanzibar. Eenmaal daar hebben we met de hele groep gefeest en gelachen en kwam ik zelfs nog een paar leerlingen tegen;'). Zij wilde ook meteen op de foto en volgens mij was dat niet mijn beste foto ;'). Hier hebben wij de hele avond gestaan en kwamen ook pas laat thuis. Eenmaal thuis was ik ook erg moe en heb ik nog wat gegeten om daarna lekker naar bed te gaan.

Vandaag staat gepland dat we met het hele huis naar een strandfeest gaan genaamd 'ZAND'. Voor de komende week staat gepland dat we naar het strand gaan met het huis en dat ik film ga kijken met de leerlingen. Vrijdag is dan de dag dat ik definitief afscheid ga nemen van het Marnix college en zit de stage en de tijd hier op het eiland er bijna op. Volgende week krijgen jullie daarom mijn laatste blog. Verder is het sinds vandaag weer beter weer met een blauwe lucht en veel zon...het wordt dus weer tijd dat ik daar nu nog even van ga genieten!

Te otro siman!

Ayo!!

  • 30 Mei 2016 - 08:59

    Kees-Jan:

    Een leuke laatste week op school! Fijn ook om te horen dat de lln het leuk en fijn vonden! Heb je ook je eindgesprkennen al helemaal afgerond?
    Geniet van de laatste dagen en tot gauw in Nederland!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Stage Curaçao

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

"Masha danki pa tur kos!"

29 Mei 2016

"Deláster Lés"

22 Mei 2016

"era fakansi"

15 Mei 2016

"E ta tempran"

09 Mei 2016

"Grip e barika"
Robin

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 10126

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 03 Juni 2016

Stage Curaçao

Landen bezocht: