"Piska" - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu "Piska" - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu

"Piska"

Door: Robin Nijsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

18 April 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon nochi lezers!!

De tijd vliegt weer voorbij en het is dus weer tijd voor een nieuwe blog over de afgelopen week. Deze week was rustiger dan de voorgaande weken en vandaar dat ik ook weinig heb gedaan buiten stage om.

Voor maandag stond gepland dat ik de lessen van de komende week zou voorbereiden. Deze keer waren deze lessen iets anders dan normaal aangezien ik voor de komende weken een beamer heb tijdens mijn lessen. Hierdoor kan ik lesgeven via een PowerPoint. Nou zullen sommige van jullie wel denken "Waarom een PowerPoint terwijl je vooraf gezegd had dat je dat niet zou doen". Dit is een afspraak die ik gemaakt heb met de begeleidster om zo te kijken wat voor een effect dit op de leerlingen heeft wanneer ik op de 'Nederlandse manier' les ga geven. Volgens de begeleidster ging het lesgeven zonder hulp van digitale middelen nu goed en daarom was het tijd om eens te kijken wat de effecten waren als ik wel weer met digitale hulpmiddelen ga lesgeven. Daar was ik natuurlijk ook zelf erg benieuwd naar! :)

Maandagavond kreeg ik van Niels de vraag of ik met hem mee ging voor een boottocht. Hij was namelijk uitgenodigd om mee te gaan voor een "piska", oftewel een vistocht. Dit leek mij natuurlijk erg leuk en om 18:30 vertrokken wij naar de haven om aan boort te gaan van een klein en knalrood vissersbootje dat de naam 'Red Snapper' had. Eenmaal aangekomen bleek dat de man van de boot meer drank had ingeslagen dan aas waardoor ik meteen al wist wat voor een avond dit zou gaan worden :'). Dus vol goede moed vertrokken wij richting de zee waar wij voor de kust het anker uitgooiden en begonnen met vissen. Daarbij gaat het vissen hier niet met bijvoorbeeld een hengel maar met een grote rol visdraad. Hierbij wordt een groot stuk aas aan de vishaak gedaan en dat laat je dan helemaal naar de bodem zinken om het daarna heel langzaam weer naar boven te halen. Aan boord waren vier van deze lijnen terwijl we met zeven personen aan boord waren. De taken werden daarom dus goed verdeeld aangezien vier man druk waren met vissen terwijl de andere drie de catering regelden...:). Dit was natuurlijk geen straf voor mij om achter op een boot lekker mee te deinen terwijl de anderen vis na vis uit de zee haalden. Uiteindelijk kwamen we rond 1:00 's nachts weer aan in de haven met een emmer vol met vis. Hoewel ik zelf niks gevangen had vond ik het wel erg leuk om een keer mee gemaakt te hebben en wij werden door de eigenaar van de boot ook uitgenodigd om de volgende dag bij hem te komen eten aangezien hij er een visschotel van gingen maken.

Dinsdag stond weer geheel in het teken van stage maar er was een klein probleem. Dinsdag en woensdag was er namelijk een 30 minuten rooster ingesteld vanwege de rapportvergaderingen. Dit was mij van te voren niet verteld maar met een paar kleine aanpassingen lukte het allemaal toch om de stof te behandelen. Wat wel opviel was dat veel docenten bij zo een rooster vrij weinig doen aangezien een half uur te kort is om een goede les te geven. Hierdoor waren de leerlingen niet echt ‘happy’ toen ik vertelde dat ik wel wilde dat ze hun boeken pakten. Gelukkig hadden ze, in tegenstelling tot vorige week, wel allemaal hun boeken mee. Dat was ik natuurlijk wel erg blij mee en als beloning vertelde ik dat ik voor deze twee dagen geen huiswerk zou opgeven. De echte reden hiervoor was dat ik vanwege de korte tijd niet meer eraan toe zou kunnen komen om het huiswerk na te kijken ;). Hoe dan ook vonden de leerlingen dit wel een eerlijke deal en deden ze goed mee. Ook op woensdag hadden de leerlingen ook netjes hun boeken mee en hebben we gezamenlijk het hoofdstuk van aardrijkskunde samengevat, zodat ze aan de slag konden met het leren voor de overhoring van volgende week.

Voor donderdag ben ik alvast begonnen met het maken van de overhoring van aardrijkskunde en het maken van de PowerPoints van volgende week. Volgende week krijg ik namelijk weer bezoek uit Nederland en ik weet van mijzelf wel dat ik dan niet meer toe kom om ook nog de PowerPoints te maken.

Voor vrijdag stond dan de eerste geschiedenisles van deze periode op de planning. Gelukkig was vrijdag het 30 minuten rooster weer afgeschaft waardoor ik de les kon geven op de manier hoe ik hem ook had voorbereid. Deze les ging over WOII en hierbij had ik allerlei plaatjes en filmpjes toegevoegd. Wat opviel was dat de leerlingen helemaal aan de beamer vastgeplakt waren en erg geïnteresseerd waren in het verhaal dat ik erbij vertelde. Sommige vroegen zelfs door voor meer details of wat bepaalde plaatjes betekende. Daarnaast waren de leerlingen tijdens de hele uitleg stil en luisterde ze aandachtig. Als ik eerlijk ben vond ik het ook erg fijn om weer een keer les te geven zonder dat ik moest zorgen dat sommige leerlingen hun aandacht erbij hielden. Na de uitleg gingen de leerlingen ook aan het werk met de opdrachten en vertelde een leerling ook dat ze de opdrachten nu makkelijker vond. Kortom leek deze manier van lesgeven ook beter te passen bij de leerlingen en had ik het idee dat de leerlingen ook enthousiaster waren. Na de tijd vertelde de begeleidster ook dat het haar ook opgevallen was dat de leerlingen erg enthousiast en gemotiveerd waren. Dat vond ik natuurlijk fijn om te horen en daarom ga ik nu vaker op deze manier lesgeven om zo te kijken of de leerlingen nu ook betere cijfers halen. Dat wordt dus even afwachten.

Afgelopen weekend was de wind weggevallen waardoor het erg warm was. Daardoor had ik ook niet zo goed geslapen en was ik zaterdag erg moe. Terwijl een aantal huisgenoten zich klaar hadden gemaakt om naar een feest te gaan waarbij ze vooral hardcore en hardstyle draaiden, lag ik lekker op de bank. Toen ze waren vertrokken had ik nog een film opgezet waarvan ik hoogstens 10 minuten heb gezien aangezien ik tijdens de rest van de film in slaap gevallen was. Toen ik een uur later op de bank wakker werd besloot ik naar bed te gaan om even goed bij te slapen.
De volgende ochtend werd ik wakker na lang te hebben geslapen en toen ik in de woonkamer kwam was het hele huis uitgestorven. De andere huisgenoten waren namelijk pas in de ochtend thuis gekomen van het festival. Vandaar dat ik zaterdag thuis in de zon heb gezeten terwijl de anderen aan het vechten waren tegen de kater ;').

Zondagavond zijn we naar een strandfeest geweest bij Tugboat beach. De eigenaar van dit strand was toevallig ook de eigenaar van de boot waar wij afgelopen maandag mee waren gaan vissen. Hier Zijn we met zijn drieën naartoe gegaan, namelijk Niels, Marlot en ik. Ondanks dat er niet zoveel bezoekers waren was het toch erg gezellig. Vooraf hadden we met zijn alle afgesproken dat we pas zouden vertrekken wanneer we honger begonnen te krijgen. Wanneer je bedenkt dat we rond 14:30 waren vertrokken met alleen een boterham op, zullen jullie ook wel weten dat we rond 20:00 redelijk honger begonnen te krijgen. Vandaar dat we weer redelijk op tijd thuis waren, hoewel de tijd wel voorbij gevlogen was. Kortom was het een geweldige (Caribische) zondag.

Voor aankomende week staat er op de planning dat ik naast de gewone lessen ook nog samen met mijn begeleidster de oudergesprekken mag gaan voeren. Daar ben ik zelf wel benieuwd naar aangezien ik nog weinig ervaring heb met oudergesprekken. Daarnaast worden deze gesprekken hier op een andere manier dan in Nederland gehouden. Maar dat horen jullie volgende week wel . Verder krijg ik woensdag weer bezoekers uit Nederland, namelijk mijn vriendin, mijn broer en mijn zus. Er komt dus weer een leuke week aan!

Te otro bia!!

Ayo!!

  • 21 April 2016 - 19:26

    Kees-Jan:

    Hallo Robin,
    Goed dat je kunt improviseren! Dat is een van de belangrijkste eigenschappen van een goede leraar. Je zult er volgend jaar veel plezier van hebben, dus oefen maar verder! ;-)
    Groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Stage Curaçao

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

"Masha danki pa tur kos!"

29 Mei 2016

"Deláster Lés"

22 Mei 2016

"era fakansi"

15 Mei 2016

"E ta tempran"

09 Mei 2016

"Grip e barika"
Robin

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 10141

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 03 Juni 2016

Stage Curaçao

Landen bezocht: