Bon vakashon! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu Bon vakashon! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu

Bon vakashon!

Door: Robin Nijsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

05 April 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon bini lezers!!

Afgelopen week was er schoolvakantie en hebben we lekker uitgerust. Hierbij zijn we wel een aantal keer op een cultureel uitje geweest maar hebben we verder lekker rustig aan gedaan. Kortom het was een echte vakantie in 'caribbean style' en vandaar dat deze blog is korter is dan de vorige blogs.

We starten weer bij het begin van de week. Maandag heb ik namelijk vooral gezeten om het laatste stagewerk af te krijgen. Zo heb ik de toetsen nagekeken en de cijfer berekend. Ook heb ik de laatste voorbereidingen gemaakt voor de tussenbeoordeling die voor aankomende week gepland staat. Dit was wel even aanpoten maar toen ik het af had kon ik de komende dagen echt vakantie vieren dus het was het waard. Gelukkig had ik maandagmiddag nog een beetje tijd over en zijn we aan het einde van de middag Punda in geweest om daar lekker een terrasje te pakken. Oftewel de vakantie was nu echt begonnen ;).

Dinsdag kregen we allereerst bericht van de Toelatingsorganisatie dat de stagevergunningen van Niels en mij klaar lagen en dat wij die vanaf die dag op konden halen. Vandaar dat wij meteen besloten om 's ochtends de vergunning op te halen aangezien het dan niet zo druk zou zijn. Dus zijn wij ’s ochtends vol goede moed vertrokken naar Punda met de gedachte dat we in de middag op tijd thuis zouden zijn, zodat we nog iets leuks in de middag konden gaan doen. Bij binnenkomst was het helaas ontzettend druk en werd ons verzocht om een nummertje te trekken. Na bijna anderhalf uur wachten mochten we bij de balie komen en werd mij gevraagd of ik de pasfoto bij me had. Zelf wist ik helemaal niet we dat nodig hadden en na anderhalf uur wachten konden wij beide alsnog niet verder. Daarom maar weer Punda ingetrokken op zoek naar een fotograaf die voor ons pasfoto's kon maken. Na een kwartiertje zoeken hadden wij er eentje gevonden. Uiteindelijk kon ik, met niet een van mijn beste foto's, terug naar de Toelatingsorganisatie. Gelukkig hoefden we toen niet meer te wachten in de wachtkamer maar konden we meteen door. Het enige wat nog hoefde te doen nadat ik eenmaal de pasfoto's had afgegeven was het ondertekenen van enkele formulieren. Nadat ik de formulieren ondertekend had teruggegeven kreeg ik te horen dat ik mijzelf een gelegaliseerd burger van Curaçao mag noemen. Dat vond ik natuurlijk wel een beetje gekke gedachte maar ik vind het ook wel erg leuk. De vrouw achter de balie vroeg daarnaast ook nog aan mij waar ik stage liep en toen ik vertelde dat dit bij het Marnix college deed begon zij breed te glimlachen. Zij was namelijk een oud-leerling van het Marnix en zij kende alle docenten nog. Dat was natuurlijk erg leuk en ik moest van haar ook aan iedereen de groeten doen.

Na deze vermoeiende ochtend zijn Niels en ik gauw naar huis gereden, omdat we de andere huisgenoten beloofd hadden om naar een museum te gaan. In de middag zijn we daarom naar het Kura Hulanda museum gegaan en in dit museum wordt vooral de slavenhandel en het slavenleven verteld. Dit was natuurlijk erg interessant en leerzaam. Zo hadden ze een scheepsruim waarin slaven vervoerd werden nagebouwd, waren er verschillende modelschepen van slavenschepen te zien en natuurlijk veel afbeeldingen over het slavenleven. Wat vooral opviel waren de vele objecten uit de slaventijd, zoals verschillende soorten handboeien voor zowel vrouwen, mannen als kinderen. Maar ook muilkorven en bepaalde kledingstukken speciaal voor slaven. Kortom er was een enorme collectie van spullen met elk een uniek verhaal. Hier heb ik samen met Niels, Sanne en een nieuw huisgenootje genaamd Marlot de middag doorgebracht. Het was erg interessant om te zien en ik ga het ook zeker gebruiken in mijn cultuurvergelijking die ik aan het typen ben voor de HAN.

Donderdag ben ik vroeg opgestaan om met een drie huisgenoten de Christoffelberg te beklimmen. Deze berg is 372 meter hoog en staat daarom in de top 3 van hoogste punten binnen het koninkrijk. Daarbij is de berg vernoemd naar Christoffel Columbus, de ontdekker van Amerika. Deze berg staat in een enorm natuurpark dat de toepasselijke naam 'Christoffelpark' draagt, 3x raden dus naar wij dit park vernoemd is ;’). Bij binnenkomst moesten wij eerst 10 minuten rijden om daarna de auto te parkeren aan de voet van de berg. Waar sommige van ons nog de stille hoop hadden dat er een pad of leuning was, liep dat uit op een teleurstelling. De hele weg naar de top van de berg bestond uit een smal zandpad dat steeds steiler werd en hoe hoger we kwamen hoe groter de rotsen waren waar wij overeen of tegenop moesten klimmen. Wanneer je bedenkt dat het ook nog windstil was en ongeveer 31 graden kunnen jullie ook wel raden dat het ontzettend zweten was. Na een paar drinkpauzes bereikte wij de top na ongeveer anderhalf uur klimmen en eenmaal boven was het uitzicht wel echt adembenemend. Vandaar dat we zeker een half uur op de top hebben gestaan om te genieten van het uitzicht en ook wel van het verfrissende windje dat er was . Daarna begonnen we onze weg naar beneden en dit ging gelukkig een stuk sneller. Binnen een uur waren we beneden en toen we eenmaal in de auto stapten waren we ook bekaf. Ondanks dat was het wel super om een keer te doen maar ik denk dat het wel bij deze ene keer blijft .

Vanaf vrijdag begonnen de voorbereidingen weer voor de stage,er komt namelijk een drukke periode aan waarbij veel lessen uitvallen door feestdagen of vakantie terwijl er wel veel stof moet worden behandeld. Vandaar dat ik afgelopen weekend overdag veel gewerkt heb aan een planning en ook de lessen van de komende week heb voorbereid. In de avond was het dan tijd voor een beetje ontspanning maar dit keer wel lekker thuis. Zo hebben we met alle jongens afgelopen zaterdag een filmavond gehouden waarbij we alleen maar actiefilms hebben gekeken. Dit was erg gezellig en ook een perfecte afsluiter van een leuke vakantie.

Voor aankomende week staat het lesgeven weer op de planning. Daarnaast ga ik ook de toetsen bespreken die de leerlingen in de toetsweek hebben gemaakt. In het weekend wil ik dan samen met Niels met een boottocht mee die ons de haven van Curaçao laat zien. Deze haven staat namelijk bekent als een van de drukste in het Caribische gebied, dat belooft dus weer genoeg.

Er is dus weer genoeg te doen maar dat horen jullie volgende week!

Te otro bia!!

Ayo!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Stage Curaçao

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

"Masha danki pa tur kos!"

29 Mei 2016

"Deláster Lés"

22 Mei 2016

"era fakansi"

15 Mei 2016

"E ta tempran"

09 Mei 2016

"Grip e barika"
Robin

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 10140

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 03 Juni 2016

Stage Curaçao

Landen bezocht: