“Bon Pasku!” - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu “Bon Pasku!” - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu

“Bon Pasku!”

Door: Robin Nijsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

28 Maart 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon Bini!!

Allereerst wens ik iedereen Bon Pasku, oftewel fijne paasdagen! Alhoewel het voor de meeste van jullie al bijna afgelopen is doe ik het alsnog op deze manier, aangezien ze hier namelijk vaak zeggen 'liever laat, dan nooit' ;). Deze week heb ik maar twee dagen les hoeven geven aangezien de leerlingen sinds woensdag vakantie hebben. Toch heb ik de afgelopen dagen een aantal leuke en interessante dingen gedaan.

Zoals gewoonlijk begin ik weer bij het begin van de week. Maandag was de laatste volle dag dat pa en Thea op het eiland waren en daarom een goede reden om op deze dag iets unieks te gaan doen, we zijn namelijk naar het kleine onbewoonde eiland geweest dat enkele kilometers van Curaçao af ligt. Dit eiland heeft de toepasselijke naam 'Klein Curaçao' en is pas sinds het begin van de 20e eeuw onbewoond. Voor die tijd leefden er een aantal mensen die vooral moesten zorgen dat de vuurtoren op het eiland bleef branden, zodat schepen niet te dichtbij kwamen aangezien het eiland makkelijk te missen is doordat het zo laag is. Daarnaast kon je vanaf het eiland goed de uitkijk houden voor vijandige schepen en dus op tijd alarm slaan. De bewoners van het eilandje zorgden daarnaast ook voor hun eigen voedsel en hadden ook dieren rondlopen die ervoor moesten zorgen dat het eiland niet dicht zou groeien met planten. Verder kon je op het eiland ook veel fosfaat vinden en dat werd onder andere gebruikt voor het telen van bepaalde groenten. Helaas was na de door het ontstaan van vaste zeeroutes en de GPS de vuurtoren, en ook de bewoning, niet meer nodig. Daarom is sinds enkele tientallen jaren het eiland ook verlaten en is de oude vuurtoren uit 1877 vervallen tot een ruïne. Rond de jaren 80 werden er voor het eerst toerisen toegelaten op het eiland en dat is niet voor niks. Het eilandje kent namelijk een prachtig breed wit strand met een blauwe zee die vol zit met veel verschillende soorten vissen, inktvissen en zelfs zeeschildpadden! Daardoor wordt het door veel toeristen ook gezien als de plek met het mooiste strand van heel Curaçao. Een goede reden voor mij als geschiedenis-gek en pa en Thea als strandgekken om daar een kijkje te nemen. Op maandag(ik had geen les op stage) om 7:30 vertrokken wij op een catamaran richting Klein-Curaçao en deze reis zou ongeveer anderhalf uur duren. Van te voren werden we gewaarschuwd dat de reis erg ruig zou worden en dat wij waardevolle spullen maar beter binnen in de cabine konden leggen. Deze waarschuwing was niet voor niks aangezien wij tegen golven van ongeveer 2 meter in moesten varen en daarbij een harde tegenwind hadden. Het was voor ons dus de bedoeling om ons anderhalf uur aan alles vast te grijpen wat we konden vinden en ondertussen ook nog het ontbijt binnen te houden. Dat laatste is helaas niet iedereen gelukt maar de bemanning was daar goed op voorbereid met emmers en bekers water ;'). Na deze 'bumpy' vaarttocht kwamen we dan eindelijk aan op het eilandje en bij aankomst was alle ellende meteen vergeten aangezien het uitzicht precies was zoals ze ons verteld hadden. Zelf kan ik het niet omschrijven hoe mooi het was en daarom raad ik aan om de foto’s hieronder ook te bekijken. Eenmaal op het eiland konden we onder de bekende Caribische palapas een beetje beschutting zoeken en wat drinken. Daarna zijn pa en ik meteen de zee ingedoken om te gaan snorkelen. Ook hier was niks over gelogen aangezien er hele scholen vis voorbij zwommen die alle kleuren van de regenboog hadden. Daarnaast heb ik nog een inktvis gezien en...een zeeschildpad!! Het was geweldig om te zien en ik baalde dat ik geen onderwatercamera bij me had. Tussen de middag kregen wij op de catamaran wat te eten samen met de andere passagiers om daarna nog een paar uur aan land te gaan. Hierbij ben ik vooral het eilandje zelf gaan verkennen, zo heb ik de vuurtoren bezocht, de oude vissershutjes en een oud scheepswrak dat in de jaren 60 op het eiland gestrand is. De tijd vloog hier voorbij en voor wij het wisten moesten we ons weer klaar maken voor de terugreis. De terugreis viel het gelukkig mee met de golven en hebben we de hele terugweg gezeild. Ondanks dat we minder last hadden van de golven werden sommige toch een beetje misselijk. Daarentegen kan deze misselijkheid ook van de alcohol gekomen zijn en niet van de golven aangezien er constant (alcoholische)drankjes werden door de bemanning :')Eenmaal aan land waren we ook met zijn drieën erg moe en zijn we na het eten vroeg naar bed gegaan.

Dinsdag ben ik 's ochtends naar stage geweest en heb ik les gegeven. Daarentegen stond de hele dag een half uur rooster gepland waardoor veel klassen wel les hadden maar veel docenten dat niet echt deden aangezien een half uurtje te weinig was om een klas rustig te krijgen en een nieuw onderwerp goed te introduceren. Toch vond ik het jammer om in deze tijd helemaal niks te doen en vandaar dat ik met beide klassen de lessen van de afgelopen weken heb besproken waarbij ze mij tips en tops mochten geven. Dit was erg interessant en leuk aangezien de leerlingen veel was opgevallen en over van alles wel iets konden vertellen. Dit zorgde voor veel leuke maar ook leerzame feedback en dat ga ik ook zeker gebruiken in mijn tussenevaluatie die na de vakantie gepland staat.

Woensdag stond in het teken van de paasviering samen met de leerlingen. In de ochtend werd er toen eerst gezamenlijk ontbeten met de mentor, waarbij elke leerling iets lekkers had meegenomen. Veel leerlingen hadden bijvoorbeeld salades, broodjes en beleg meegenomen, dat was erg lekker. Anderen hadden cola, chips en worstjes meegenomen. Zelf vond ik het om 7:15 iets te vroeg om daar al aan te beginnen. Gelukkig vonden sommige leerlingen dat niet erg en hebben de zakken chips en flessen cola 8:00 niet meer gehaald :'). Na de ontbijt vertrokken alle tweedejaars klassen voor kerkdienst in de protestantse kerk die naast het schoolgebouw staat. Hierin stond het thema ‘vergeten en vergeven’ centraal en werd er gezamenlijk gezongen. Tijdens deze kerkdienst gebruikte de dominee een PowerPoint met foto’s en filmpjes. Dit was wel interessant om te zien aangezien ik bij een kerkdienst eerder had gedacht aan een dominee die de bijbel voorleest waarbij iedereen moet luisteren. Ook de liedjes die gezongen werden waren anders dan anders, zo waren ze in het Papiaments, Engels of Nederlands en werd de tekst via de beamer geprojecteerd. Uiteindelijk duurde de kerkdienst een uurtje waarna we terugliepen naar de school. Eenmaal op school hadden de leerlingen een half uurtje pauze dat officieel als doel had om te ‘bezinnen ’ over de voorgaande kerkdienst. Alleen veel leerlingen waren drukker met voetballen, kletsen of eten, dus er was niet echt sprake van veel bezinning bij de leerlingen ;’). Tijdens deze pauze hadden Radoika en ik wel even de tijd om ons lokaal om te bouwen voor de workshops die na de pauze gepland stonden. Gelukkig hadden wij geen moeilijke workshop, namelijk ‘denksport’. Dit is eigenlijk een verzamelnaam voor alle spelletjes waarbij je moet nadenken, denk bijvoorbeeld aan ‘mens-erger-je-niet, mikado, domino en kaartspelletjes. Maar er waren ook workshops waarin je moest dansen, muziek maken, tekenen of zingen. Er was dus keuze genoeg! Bij onze workshop had ik als doel om bij zoveel mogelijk spelletjes mee te gaan doen. Helaas ben ik vanaf het begin al blijven hangen bij de kaartspelletjes. Bij deze tafel zaten vijf kinderen die eigenlijk niet wisten wat ze moesten gaan doen. Vandaar dat ik dacht dat dit dus een goede kans voor mij was om daar eens bij te gaan zitten. In de anderhalf uur dat deze workshop duurde heb ik deze leerlingen allerlei kaartspelletjes geleerd, denk bijvoorbeeld ezelen, eenentwintigen, pesten en zelfs toepen. Dit was erg leuk en de leerlingen waren ook erg enthousiast. Radoika grapte zelfs dat ze bang was dat we nu voor een stel gokverslaafde kinderen hadden gezorgd ;’). Na deze workshop was de lesdag voorbij en kregen de leerlingen vakantie.

Dit betekende nog niet voor mij dat ik vakantie had, ’s avonds stond namelijk een mentoruitje op de planning waarbij we met de hele klas gingen bowlen in Sambill Mall. Dit is een groot winkelcentrum en dat heb ik geweten ook aangezien ik een half uur rond heb gelopen voordat ik de bowlingbaan gevonden had. Eenmaal aangekomen konden we meteen beginnen en besloot ik mijn oude tactiek te gebruiken, namelijk zo hard mogelijk gooien ;’). Dit was wel erg leuk aangezien ik er meteen een competitie van had gemaakt en leerlingen ook steeds fanatieker werden. Uiteindelijk hadden we afgesproken dat de winnaar een pak koekjes zou krijgen van de andere deelnemers. Zulke competitiviteit met de leerlingen was welk erg leuk en uiteindelijk heeft ook een leerling de competitie gewonnen.

Donderdag en vrijdag heb ik echt vakantie gevierd als een student door gewoon de hele dag niks te doen en lekker buiten te zitten samen met Niels en twee andere huisgenoten. Dat was wel even heerlijk ontspannen natuurlijk.

Zaterdag heb ik ook nog iets leuks gedaan met Niels en Sanne, we zijn namelijk naar de voetbalwedstrijd tussen Curaçao en de Dominicaanse Republiek geweest. Dit was erg leuk en ik schat dat er ongeveer 3000 mensen in het stadion zaten. Deze wedstrijden gaan iets anders dan in Nederland, zo is alcohol toegestaan en mogen mensen hun eigen eten meenemen. Het was daarom ook leuk om veel vaders en zonen te zien die samen al etend de wedstrijd zaten te bekijken. Ook wanneer Curaçao op de helft van de tegenstanders kwam begon het publiek te juichen en te schreeuwen. Kortom er hing een geweldig sfeer. Hierbij hebben wij ook nog Patrick Kluivert gezien, hij is namelijk de bondscoach van Curaçao. Verder waren de aanslagen in Brussel en het overlijden van Johan Cruijff hier ook niet onopgemerkt gebleven en werd er vooraf ook een minuut stilte gehouden voor deze verdrietige gebeurtenissen. Dat was natuurlijk erg netjes.

Zo, nu heb ik weer genoeg getypt en zijn jullie weer helemaal bij!

Voor aankomende week staan er, ondanks de vakantie, een aantal dingen op de planning. Zo gaan we naar het Kura Hulanda museum over de slavernij op het eiland en gaan we donderdag de Christoffelberg beklimmen. Dat is het hoogste punt op Curaçao. Daarnaast ga ik aankomend weekend aan de slag voor stage en school aangezien ik volgende week ook het tussenbeoordelingsgesprek heb. Kortom genoeg te doen en genoeg te beleven maar dat horen jullie
volgende week!!

Te otro bia

Ayo!!

  • 29 Maart 2016 - 13:46

    Kees-Jan:

    Wat heb je weer veel meegemaakt! Fijn dat je het allemaal zo goed beschrijft: het is leuk om te lezen en kan me je leven daar zo helemaal voorstellen!
    Groetjes,

    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Stage Curaçao

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

"Masha danki pa tur kos!"

29 Mei 2016

"Deláster Lés"

22 Mei 2016

"era fakansi"

15 Mei 2016

"E ta tempran"

09 Mei 2016

"Grip e barika"
Robin

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 10131

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 03 Juni 2016

Stage Curaçao

Landen bezocht: