"Éksito!" - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu "Éksito!" - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu

"Éksito!"

Door: Robin Nijsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

14 Maart 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon Dia lezers!!

De tijd is hier weer voorbij gevlogen en ik kwam erachter dat ik vergeten was een blog te schrijven over de afgelopen week. Gelukkig was het deze week een rustige week waarin de vakken werden afgesloten aangezien aankomende week er een centrale toetsweek is. Daarnaast heb ik afgelopen zaterdag mijn eerste bezoek uit Nederland, ik heb namelijk mijn vader opgehaald van het vliegveld!

Maar laten we eerst weer bij het begin van de week beginnen. Radoika vertelde dat ik de laatste lessen kon gebruiken om stof te herhalen en vragen te beantwoorden. Alleen zelf had ik tijdens de overhoringen gemerkt dat leerlingen niet leren of te laat beginnen met leren. Daarom leek het mij handig om voor deze lessen een samenvattingsopdracht te maken over de paragrafen van geschiedenis. Deze opdracht bestond uit een tekst waarin alle stof uit de paragrafen behandeld werd maar waar bepaalde belangrijke woorden waren weggehaald. Op die manier had je dus een soort gatentekst waarbij de leerlingen de antwoorden moesten opzoeken in het boek. Wanneer ze deze opdracht dan hadden ingevuld hadden ze een samenvatting die ze konden gebruiken om te leren. Het maken van deze opdracht duurde wel lang en ik was er de hele maandagmiddag ook wel mee druk.
Hierbij zeg ik niet voor niks maandagmiddag, want maandagochtend ben ik naar stage geweest om een overhoring af te nemen bij de twee klassen die ik lesgeef. Officieel hadden ze toen geen Mens & Maatschappij maar gelukkig waren er een paar docenten die een lesuur wilde afstaan, zodat ik de toets kon afnemen. Dit had ik vorige week al geregeld en ook tegen de klassen verteld dat ze maandag overhoring hadden. Wat ik wel grappig vond is dat veel leerlingen het nog wisten te presteren om verbaasd te vragen of ze een overhoring hadden, terwijl ik het verteld had en ook nog in het klassenboek had geschreven. Sommige probeerde er toen nog onderuit te komen maar toen ik vertelde dat ik anders een 1.1 moest invullen stopte ze snel met zeuren. Toen ik daarnaast ook nog vertelde dat de toets multiple choice was hadden de leerlingen helemaal geen bezwaar meer ;).

Dinsdag stond dan de samenvattingsopdracht op de planning en de klassen hadden ook netjes hun geschiedenisboeken meegenomen. Toen ik de blaadjes liet uitdelen schrokken veel leerlingen van de lange tekst(van 1 A4) en vertelde meteen dat ze het niet snapten. Daardoor ontstond er wel een beetje onrust maar nadat ik vertelde dat ik de opdracht ging uitleggen was het meteen stil. Tijdens de uitleg legde ik uit dat de tekst een samenvatting was van de paragrafen van geschiedenis en wanneer ze deze opdracht goed in zouden vullen ze een samenvatting hadden. Daarnaast vertelde ik dat het eigen verantwoording was of ze het serieus in zouden vullen maar dat het wel veel leerwerk zou schelen als ze het serieus zouden maken. Ten slotte vertelde ik dat wanneer ze allemaal goed aan het werk gingen, ik de opdracht ook nog klassikaal gingen bespreken. Dit zorgde dat leerlingen meteen aan het werk gingen en het was ook doodstil in de klas. Dit had ik zelf nog niet vaak meegemaakt en wanneer sommigen leerlingen later toch onrustiger werden waren er weer andere leerlingen die zeiden dat ze stil moesten zijn.
Kortom: wanneer je deze leerlingen dus meer eigen verantwoordelijkheid geeft willen dat ook nemen. Dat vind ik zelf wel interessant en leuk om te weten. Wanneer periode drie begint wil ik hier ook mee aan de slag gaan.
Na de gewone lessen was er in de middag een klassenbespreking over een tweetal klassen waar het qua gedrag niet goed ging. Radoika vroeg of ik hier bij wilde zijn aangezien ik deze klassen ook kende. Dit was erg interessant om te zien. Je zit namelijk in een grote kring met elk een blaadje om aantekeningen te maken. Daarnaast is er een voorzitter die netjes de bespreking opent en de planning uitlegt. Daarna komt de mentor aan het woord en die bespreekt elke leerling over drie punten, namelijk gedrag, motivatie en capaciteit. Na deze drie punten te hebben behandeld geeft de mentor een cijfer over de verwachting of deze leerling het gaat halen aan het einde van het jaar. Daarna mogen de docenten reageren met punten die hen opgevallen zijn. Ten slotte worden er suggesties gegeven om te zorgen dat het beter gaat met deze leerling.
Wanneer je bedenkt dat er ongeveer 30 leerlingen in een klas zitten en er die middag twee klassen zijn behandeld dan kunnen jullie vast ook wel bedenken dat dit erg lang duurde. Daarbij werd er aan het einde van een klas nog een kort plan van aanpak opgesteld voor de gehele klas.
Hoewel deze hele vergadering tot het begin van de avond duurde en ik ook helemaal gesloopt was, vond ik het wel erg interessant om een keer mee te maken. Met name hoe uitgesproken mening sommige docenten hebben vond ik interessant en ook wel een beetje grappig, omdat zij dat dingen zo hard vertelden, terwijl ze dat in een klas nooit zo zouden doen. Daarnaast werd ik ook regelmatig gevraagd wat ik vond en wat ik gezien had van deze klas. Op die manier had ik ook echt het gevoel dat ik bij het gesprek betrokken werd.

Woensdag stond in het teken van het afronden van de paragrafen van aardrijkskunde en geschiedenis. Daarnaast was er ook nog ruimte voor de leerlingen om vragen te stellen.
Donderdag heb ik eerst alle cijfers van de klassen ingevoerd, zodat de directrice maar ook de leerlingen een duidelijk beeld hadden hoe de klassen ervoor stonden voor M&M. Hierbij moet ik vertellen dat de andere docenten de cijfers normaal pas na de proefwerkweek invoeren. Zelf hoopte ik dat het sommige leerlingen aan zou zetten om goed hun best te doen met de komende toets.
In de middag ben ik toen begonnen met een opdracht uit de onderwijskoffer van de HAN, namelijk de cultuurvergelijking. Wat mij opviel was dat ik de afgelopen weken al veel te weten ben gekomen over de cultuur van Curaçao. Daarom kon ik al veel opschrijven en voorbeelden geven. Het is daarom ook de bedoeling dat ik elke week weer een stukje erbij schrijf, zodat ik straks niet voor verassingen sta als de stage alweer bijna afgelopen is en ik dan nog moet beginnen. Daarom hiervoor maar meteen weer een planning gemaakt ;).

Vrijdag was het dan zo ver voor de leerlingen, namelijk de eerste dag van de toetsweek die tot volgende week vrijdag zou duren. Hierbij werden de leerlingen om 7:15 al verwacht in de lokalen terwijl de echte toets pas om 8:00 begint. Dit lesuurtje geldt als een soort extra service waarin de leerlingen nog gauw even kunnen leren. Opvallend was dat de leerlingen deze 'service' erg serieus namen en meteen ook in stilte aan het werk gingen. Normaal komt deze klas juist met heel wat lawaai naar binnen en vraagt het wel wat van je voordat je ze uit de gordijnen en stil hebt. Uiteindelijk worden om 8:00 de toetsen binnengebracht en werd er eerst gebeden. Bidden is bij mij op school een dagelijkse bezigheid, namelijk zowel aan het begin als aan het einde van de lesdag wordt er gebeden voor de leerlingen en de mensen op Curaçao. Meestal bidt een leerling dan en luistert de rest maar soms moet de docent dat doen. Vrijdag was zo een dag waarop de docent moet bidden en, hoe grappig dat ook klinkt, ik had van te voeren wel even een gebed voorbereid:). Hoewel ik wel Katholiek opgevoed ben is het bidden uit het blote hoofd toch iets nieuws voor mij. Toch ging het allemaal goed en na een kort gebed sloegen alle leerlingen een kruisje en mochten ze beginnen. Een aantal leerlingen hadden nog een kruisje of een afbeelding van Jezus meegenomen die ze op de hoek van de tafel legden. Daarna riep ik klassikaal nog een keer "eksito!", wat "succes" betekent. De toets duurde uiteindelijk tot 9:00 waarna de leerlingen pauze kregen tot 9:30 toen de volgende toets begon(dit keer zonder gebed vooraf). Deze toets duurde tot 10:15 waarna er nog een keer gebeden moest worden... en ja weer door mij ;'). Daarna mochten de leerlingen naar huis en van sommige kreeg ik te horen dat ze het goede gebeden vonden. Misschien dat ik daarom hiervan maar een hobby moet maken :'D!

Na deze dag was er alweer een week voorbij en was het alweer weekend. Afgelopen weekend was het een voor mij wel een iets specialer weekend dan normaal, omdat vanaf zaterdag mijn vader en zijn vriendin op bezoek zijn. Hierbij heb ik hen verrast door ze op te wachten op het vliegveld met wat boodschappen, zodat zij de volgende ochtend een lekker ontbijtje hadden. Hierbij was het de bedoeling dat bij aankomst er een auto voor voor hen klaar zou staan,maar dat bleek niet goed te zijn doorgekomen bij de autoverkoper. Daardoor was het gelukkig ook handig wij elkaar op het vliegveld hadden gezien, ik kon namelijk Niels bellen en hij kon ons ophalen en afzetten. Hierdoor waren we wel veel tijd verloren en waren pa en zijn vriendin erg moe. Daarom wel snel even wat met zijn drieën gegeten om ze daarna bij hun appartement af te zetten, zodat ze bij konden slapen. De dagen daarna hebben we wel de verloren tijd goed ingehaald door ze zondag mee te nemen naar Punda en Otrabanda en maandag naar Westpunt. Zelf vind ik het wel leuk om weer even bekende mensen te zien en ze ook het eiland te laten zien. Maar het maakt ook duidelijk dat de tijd hier erg snel gaat, ik zit hier bijvoorbeeld al bijna 7 weken!! Terwijl ik zelf het gevoel heb dat ik hier misschien net twee weken zit. Daarom een goede reden om nog maar eens goed te genieten van de zon en het lekkere weer, want voor je het weet is het alweer juni...

Toch staat er natuurlijk nog wel genoeg op de planning voor de komende week. Deze hele week hebben de leerlingen dan toetsweek en donderdag hebben ze de M&M toets. Dat betekent dus veel nakijkwerk voor aankomend weekend...maar ach dat hoort er nou eenmaal bij. Gelukkig heb deze week wel iets meer tijd om met pa erop uit te trekken. Dat belooft dus wat! ;)
Maar die verhalen horen jullie volgende week!

Te otro bia!

Ayo!!

  • 15 Maart 2016 - 19:28

    Henk:

    Geniet met pa van een paar hele mooie weken...heel veel plezier samen!

    Groet Henk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Stage Curaçao

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

"Masha danki pa tur kos!"

29 Mei 2016

"Deláster Lés"

22 Mei 2016

"era fakansi"

15 Mei 2016

"E ta tempran"

09 Mei 2016

"Grip e barika"
Robin

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 10138

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 03 Juni 2016

Stage Curaçao

Landen bezocht: