Voorbereidingen en vergunning - Reisverslag uit Duiven, Nederland van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu Voorbereidingen en vergunning - Reisverslag uit Duiven, Nederland van Robin Nijsen - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen en vergunning

Door: Robin Nijsen

Blijf op de hoogte en volg Robin

21 Januari 2016 | Nederland, Duiven

Over een kleine week staat het dan te gebeuren, vier maanden naar Curaçao. Waar de ene persoon misschien zou juichen van geluk, vanwege de temperatuur hier in Nederland. Ben ik toch iets rustiger over het hele gebeuren. Het blijft namelijk wel spannend om zo lang van huis te zijn, zeker als je een huismus bent zoals ik. Toch heb ik er ook wel een beetje zin aangezien dit een kans is die ik nooit meer ga krijgen.

Wat ik precies ga doen de komende maanden is verschillend. Sommige zullen wel denken dat ik alleen maar vakantie ga vieren maar dat is zeker niet waar. Allereerst ga ik stage lopen op het Marnix college in Willemstad. Het vak dat ik daar ga geven heet Mens & Maatschappij en dat bestaat uit een combinatie van de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en economie. Dit ga ik geven aan leerlingen van de onderbouw op het niveau van de MAVO. Naast het verzorgen van deze lessen moet ik ook andere verschillende opdrachten uitvoeren die vanuit de HAN zijn opgedragen, zo moet ik bijvoorbeeld een cultuurvergelijking, onderwijsvergelijking en brochure maken. Daarbij is de grootste opdracht misschien nog wel dat ik in een compleet andere manier van leven mijn draai moet gaan vinden. Dat vind ik vooral spannend maar ook weer heel leuk aangezien ik wel houd van zulke uitdagingen! Kortom ik blijf de komende maanden lekker bezig.

Deze week staat daarom in het teken van veel voorbereidingen en afscheid nemen van familie en vrienden. Maar in de tussentijd ben ik ook al erg druk met zorgen voor een verblijfsvergunning, het is namelijk niet vanzelfsprekend dat je als Nederlander langdurig in Curacao mag blijven. Vooral niet als je, zoals ik, stage gaat lopen en je dus op de werkvloer bent. In dit geval moet ik dus samen met mijn reisgenoten een stagevergunning aanvragen. Voor een aanvraag van zo een vergunning zijn veel verschillende documenten nodig, zoals een bewijs van goed gedrag, kopie van het geboorte uittreksel en een stagecontract. Vrijwel alle documenten heb ik de afgelopen maanden al verzameld en tot deze week dacht ik dat ik ook dat ik deze 'voorwaardelijke' documenten al had. Helaas kwamen wij erachter dat er sinds kort een nieuw document nodig is, namelijk een verklaring van de onderwijsinstelling waarin staat dat de stage noodzakelijk is. Deze ontdekking bracht even de nodige stress met zich mee maar na enkele korte telefoontjes en mailtjes met de Toelatingsorganisatie van Curaçao en de HAN hebben we het op kunnen lossen. Momenteel kunnen we dit laatste document elk moment toegestuurd krijgen, zodat we uiteindelijk toch alles op tijd bij ons hebben.

Ook ben ik alvast begonnen met het klaarleggen van kleren en spullen, zodat ik volgende week mijzelf alleen nog maar zorgen hoef te maken hoe ik het allemaal in mijn koffer ga krijgen :'). Uiteindelijk is het dan de bedoeling dat ik volgende week woensdag in de ochtend al op het vliegtuig stap voor waarschijnlijk een ervaring waar ik het nog jaren over zal hebben. Met die zin sluit ik mijn eerste blog af en zal mijn volgende blog waarschijnlijk al vanaf het Curaçao zelf zijn.

Mochten er mensen zijn die op de hoogte willen blijven van mijn toekomstige blogs. Stuur dan even een mail, app, reactie of desnoods een postduif en dan zorg ik dat je in de mailingslijst terecht komt. Op die manier krijg je telkens een berichtje als ik weer een verhaal getypt heb.

Voor nu stop ik er weer mee! Jullie horen weer van mij!

  • 21 Januari 2016 - 17:16

    Jacques Kok:

    Leuk verhaal Robin als soort van 'kick off' Ja, volgende week ben je er al. We zijn erg benieuwd naar jouw ervaringen op Curaçao. Heel veel succes met de laatste voorbereidingen etc, etc.

  • 21 Januari 2016 - 18:12

    Henk.:

    Heel veel succes met de laatste voorbereidingen. Jou kennende ga het je zeker lukken en kom je terug met een geweldige levenservaring meer.

  • 22 Januari 2016 - 12:30

    Kees-Jan:

    Veel plezier op Curaçao! Ik weet zeker dat je een prima invulling gaat geven aan je tijd daar op het eiland. Na de presentatie van vorige week verheug ik me nu al op je blogs!
    Goede reis!!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Duiven

Stage Curaçao

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

"Masha danki pa tur kos!"

29 Mei 2016

"Deláster Lés"

22 Mei 2016

"era fakansi"

15 Mei 2016

"E ta tempran"

09 Mei 2016

"Grip e barika"
Robin

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 10130

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 03 Juni 2016

Stage Curaçao

Landen bezocht: